بحران سد النهضه در پایان مرحله سوم آبگیری؛ اتیوپی وجود ترک در دیواره سد را تکذیب می کند

بحران سد النهضه در پایان مرحله سوم آبگیری؛ اتیوپی وجود ترک در دیواره سد را تکذیب می کند
شنبه 22 مرداد 1401 - 12:50

وزیر خارجه اتیوپی در حالی وجود ترک در دیواره سد النهضه را تکذیب کرده و همچین "آبی احمد"، نخست وزیر این کشور از تکمیل موفقیت آمیز عملیات مرحله سوم آبگیری این سد خبر داده که سودان و مصر در باره آیگیری سد النهضه به اتیوپی هشدار داده اند.

العالم - آفریقا

بنابر گزارش الجزیره، "دمقی مکنن"، وزیر خارجه اتیوپی وجود ترک در دیواره سد النهضه را تکذیب و ادعاهای مطرح شده در این باره را بی اساس عنوان کرده است.

اما از سوی دیگر مصطفی حسین، رئیس کمیته فنی مذاکرات سد النهضه در وزارت آبیاری سودان اعلام کرده که کشورش از نزدیک نتایج اقدامات اخیر اتیوپی را زیر نظر دارد؛ وی خاطرنشان کرده که در صورت تهدید امنیت به لحاظ عدم استحکام و سلامت "سد النهضه" یا تأثیر آن بر پروژه های کشاورزی و تولید برق آبی، خارطوم اقدامات و تدابیر لازم را در دستور کار قرار خواهد داد.

شایان ذکر است که وزارت خارجه مصر هم اعلام کرده که اتیوپی شروع روند مرحله سوم آبگیری سد النهضه در ژوییه گذشته را به اطلاع قاهره رسانده است. این وزارتخانه گفته که شکواییه ای را علیه اقدامات خودسرانه اتیوپی بدون توافق با مصر و سودان، به شورای امنیت سازمان ملل تقدیم کرده است.

قاهره و خارطوم به منظور تضمین سهم حقابه سالانه خود از رود نیل، خواستار امضای توافق سه جانبه هستند اما آدیس آبابا حاضر به امضای چنین توافقی نیست و معتقد است که ساخت این سد، آسیبی به کسی نمی رساند.

سد النهضه از زمان آغاز ساخت در سال 2011 منشأ منازعاتی بسیاری بین آدیس آبابا و قاهره و خرطوم بوده است.

پربیننده ترین خبرها