ترکیه و یونان یکدیگر را به بدرفتاری با پناه‌جویان متهم کردند

ترکیه و یونان یکدیگر را به بدرفتاری با پناه‌جویان متهم کردند
پنج‌شنبه 27 مرداد 1401 - 01:27

ترکیه و یونان، دو کشور همسایه بار دیگر همدیگر را به بدرفتاری با پناهجویان در مرزهای آبی و تلاش برای بیرون راندن آن‌ها از خاک خود متهم کردند.

العالم - اروپا

رسانه‌های ترکیه‌ای روز چهارشنبه از کمک گارد ساحلی این کشور به شماری از پناهجویان در دریای اژه خبر دادند.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» وزارت دفاع ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که گارد ساحلی ترکیه جان پناهجویان را که به طور غیرقانونی توسط گارد ساحلی یونان به دریای اژه به سمت ترکیه بازگردانده شده بودند، نجات دادند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «در ۱۶ آگوست ۲۰۲۲ (سه شنبه ۲۵ مرداد) یک پهپاد نیروی دریایی ترکیه مهاجران غیرقانونی را که توسط گارد ساحلی یونان به یک قایق بادی منتقل شده و به سمت آب‌های سرزمینی ترکیه عقب رانده شدند، شناسایی کرد.»

این در حالی است که یونان نیز ترکیه را متهم به بدرفتاری با پناهجویان می‌کند.

به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» وزارت امور خارجه یونان روز چهارشنبه اعلام کرد، حادثه اخیر در مرز یونان و ترکیه که ده‌ها مهاجر برای روزها سرگردان بودند تلاش دیگر ترکیه برای ایجاد مشکل مرزی است . روز دوشنبه، پلیس یونان ۳۵ سوری و سه فلسطینی از جمله یک زن باردار و ۷ کودک را که پس از عبور از رودخانه‌ای از ترکیه در خاک یونان پنهان شده بودند، پیدا کرد.

بر اساس شهادت آنها، پلیس ترکیه آنها را تشویق کرد تا وارد خاک یونان شوند و در نهایت در یونان دستگیر شدند. این مهاجران که از ۱۶ مرداد در این جزیره گرفتار شده بودند پس از عبور از رودخانه در منطقه «لاوارا» پیدا و به مرکز پذیرش و شناسایی پناهجویان منتقل شدند.

یونان و ترکیه مدت‌هاست بر سر یک رشته مسائل، از جمله مهاجرانی که به دنبال پناهندگی در اتحادیه اروپا در مرزهای یونان از طریق ترکیه هستند، علیرغم توافق اتحادیه اروپا و ترکیه در سال ۲۰۱۶ برای جلوگیری از جریان‌های مهاجرت اختلاف دارند.

بر اساس قراردادی که در سال ۲۰۱۶ بین ترکیه و اتحادیه اروپا امضا شد، آنکارا موافقت کرد در ازای دریافت ۶ میلیارد یورو برای حمایت از خدمات مرتبط با پناهجویان و وعده سفر بدون ویزا به اتحادیه اروپا، جریان مهاجران و پناهجویان به اتحادیه اروپا را محدود کند.

یونان اعلام کرده که حصار مرزی شمال شرقی در مرز با ترکیه را برای جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران از مرزهای ترکیه گسترش می‌دهد. ترکیه البته مدعی است که تروریست‌های «پ‌ک‌ک» تحت پوشش پناهجو در اردوگاه‌های یونان فعالیت دارند.

یک روزنامه ترکیه‌ای در همین زمینه مدعی شد که اردوگاه‌های پناهجویان در یونان مبدل به پایگاه تروریست‌های «پ‌ک‌ک» شده و اعضای آن از این مکان برای امور آموزشی و تبلیغی استفاده می‌کنند.

روزنامه «دیلی صباح» مدعی شد که این مکان به پایگاهی برای تروریست‌های پ‌ک‌ک مبدل شده است. این روزنامه با اشاره به رویت برخی اعضای این گروه تروریستی در اردوگاه پناهجویان در یونان نوشت که تصور می‌شود بسیاری دیگر از ساکنان این مکان از اعضای جوان پ‌ک‌ک هستند و از این اردوگاه برای تبلیغ و آموزش تروریست‌ها استفاده می‌کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها