کارشناسان بررسی کردند؛

پاسخ شفاف ایران به پیشنهادات اروپا؛ توپ در زمین طرف غربی است

پاسخ شفاف ایران به پیشنهادات اروپا؛ توپ در زمین طرف غربی است
پنج‌شنبه 27 مرداد 1401 - 21:50

ناظران بر این باورند که آمریکا پس از شکست سیاست فشار حداکثری بر ایران، مجبور است در مذاکرات برای لغو تحریم ها امتیازاتی بدهد.

العالم_ نظرکده

پژوهشگران سیاسی احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای زودهنگام را رد می کنند، آنها می گویند آنچه در مذاکرات برای ایران مهم است تکرار نشدن خروج آمریکا از توافق هسته ای و نیز ارائه ضمانت پنج ساله برای حضور و سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران پس از لغو تحریم ها و همچنین حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست تروریسم در آمریکاست. اینها محورهای اصلی مورد اختلاف در مذاکرات است.

پژوهشگران سیاسی تاکید کردند: از سرگیری غنی سازی اورانیوم، مانعی برای ایران به شمار نمی آید؛ زیرا پس از خروج آمریکا از توافق و ناتوانی اروپایی ها در یافتن راه حل های جایگزین، ایران توافقات قبلی را ملغی اعلام کرد.

پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق هسته ای که در دوران باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا در سال 2015 امضا شده بود، پژوهشگران سیاسی خاطرنشان می کنند که درخواست تضمین از سوی ایران منطقی است.

به عقیده محققان سیاسی، ایالات متحده آمریکا هنوز تصمیم نهایی خود درباره شرط های ایران برای احیای توافق هسته ای را اتخاذ نکرده است که این مساله نشان می دهد هنوز نکات مبهمی وجود دارد.

پژوهشگران سیاسی ایران نیز به نوبه خود می گویند که سیاست های واشنگتن برای فشار حداکثری بر ایران شکست خورده است و به همین دلیل واشنگتن مجبور شده است امتیازاتی ارائه دهد و بیانیه اخیر وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر آنکه "تلاش ها برای احیای توافق هسته ای با ایران رو به اتمام است"، تاکیدی بر این سخن است.

پژوهشگران سیاسی ایرانی توضیح می‌دهند که ایران دارای پتانسیل های بزرگی است که به ثمر نشسته است و شرکت‌های ایرانی که به دلیل تحریم کارشان به حالت تعلیق درآمده بود، کار خود را از سر گرفتند و شروع به جذب نیرو کردند. همچنین ارزش پول ایران که در برابر دلار رو به کاهش نهاده بود، امروز در شرایط بهتری است.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند که دولت بایدن همان استراتژی باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا را اتخاذ می کند، بنابراین به طرق مختلف برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران تلاش خواهد کرد، زیرا توافق هسته‌‌ای با ایران را یک دستاورد در سطح جامعه بین المللی می داند.

پربیننده ترین خبرها