تماس ها درباره امضای توافق هسته ای به کجا رسید؟‌

تماس ها درباره امضای توافق هسته ای به کجا رسید؟‌
جمعه 28 مرداد 1401 - 14:42

تازه ترین موضوع در رابطه با توافق هسته ای برای لغو تحریم ها علیه ایران ، پرداختن رسانه های عربی و غربی به تازه ترین تحولات درباره این مذاکرات از لحاظ زمان بندی و اهداف آن برای هر دو طرف است.

العالم - نظرکده

کارشناسان سیاسی می گویند که این اولین بار نیست که غربی ها مواضع خوش بینانه درباره توافق هسته ای با ایران دارند.

آن ها تاکید دارند که مساله ای که این بار وضعیت را متمایز می کند، این است که دفعه های قبلی با وجود مواضع خوش بینانه ، برگه ای وجود نداشت که هرطرف جداگانه به بررسی آن بپردازد.

به گفته تحلیلگران سیاسی، طرف اروپایی این برگه را نهایی توصیف کرده است و آنچه این خوش بینی را تفسیر می کند ، این است که امریکا می گوید که هم پیمانان عرب و اسرائیلی خود را در جریان این توافق قرار داده است و این کار دارای معنا و مفهوم مشخص است.

کارشناسان سیاسی بر این باورند که ایرانی ها نقطه نظراتی دارند که طرف آمریکایی با آن موافقت کرده است و آن ها می خواهند که این موافقت از شکل شفاهی به شکل کتبی درآید و درج شود، در نتیجه با توجه به جلسه پشت درب های بسته مجلس شورای اسلامی درخصوص توافق هسته ای می توان به توافق جدید خوش بین بود.

دیپلمات های سابق ایرانی گفته اند که اروپایی ها بعد از ارائه برگه آخر که در رسانه های غربی از آن به عنوان برگه طلایی یاد شده ، می خواستند که ایران را تحریک کنند.

به اعتقاد دیپلمات های سابق ایرانی ،‌اروپایی ها وقتی که این برگه را تقدیم کردند از ایران خواستند که به آن پاسخ مثبت یا منفی بدهد. این درحالیست که ایران خواهان بررسی برخی از بندهای اساسی بویژه در رابطه با سه یا چهار موضوع اساسی شد از جمله موضوع سرمایه گذاری های خارجی و موضوع سوئیفت و سپاه پاسداران و موضوع تضمین ها.

به گفته دیپلمات های سابق ایرانی، ایران تاکید کرده که درصورتیکه امریکا از توافق هسته ای خارج شود و بخواهد شرکت های سرمایه گذار ایرانی را مجازات کند، واشنگتن باید به خاطر این اقدام جریمه شود.

کارشناسان مسائل منطقه گفته اند که غرب تا حد زیادی درخصوص توافق هسته ای با ایران بحران زده و دچار تنش است.

به اعتقاد آنان، غرب بعد از تجربه طولانی که با جمهوری اسلامی پیدا کرده است، به این نتیجه رسیده است که جمهوری اسلامی ایران تسلیم نمی شود و ایران با این روش تعامل نمی کند.

آن ها تاکید دارند که اروپا و امریکا امروز دیگر توان اتخاذ تصمیمات یا راه کارهای دیگری را ندارند و راهی جز دستیابی به توافق ندارند.

به گفته ناظران ، ایران پیشنهادهای مورد قبول طرفین را مطرح کرده است زیرا خواهان دستیابی به توافق است.

آن ها می گویند که غرب اکنون در حالت ضعف قرار دارد و به علت بحران اقتصادی خود به این توافق نیاز دارد ولی جمهوری اسلامی ایران در موضع قوت قرار دارد زیرا هر کاری را که لازم بوده ، انجام داده است.

پربیننده ترین خبرها