چرا ایران نباید به آمریکا اعتماد کند؟

چرا ایران نباید به آمریکا اعتماد کند؟
شنبه 29 مرداد 1401 - 19:02

دیروز، ۲۸ مرداد مصادف با سالگرد کودتای سیاه آمریکا علیه دولت ملی دکتر محمد مصدق در ایران بود که در سال ۱۹۵۳ به‌ وقوع پیسوت و طی آن، شاه فراری را دوباره به قدرت بازگرداند. از آن زمان تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۰، آمریکایی‌ها در تمام امورات ریز و درشت ایران مداخله می‌کردند.

العالم- کشکول

بعد از آنکه آمریکا رژیم استبدادی شاهنشاهی را به مدت ۲۶ سال بر ملت ایران تحمیل کرد و مانع از آن شد که مصدق شرکت نفت ایران را ملی کند، این مداخله مستقیم و آشکار آمریکا در امور ایران باعث شد که ایرانی‌ها آمریکا را نماد استبداد، تجاوز، طمع‌ورزی و نفاق و تروریسم بدانند.

این نه آخرین ضربه خائنانه آمریکا به ملت ایران بود و نه اولین ضربه از این دست، بلکه آمریکا با حمایت از رژیم شاهنشاهی که در واقع مانند حامی منافع آمریکا در ایران و منطقه عمل می‌نمود، دشمنی خود علیه ملت ایران را آشکار ساخت و این دشمنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به اوج خود رسیده و آمریکا پشت همه این توطئه‌ها علیه انقلاب اسلامی، از مداخله نظامی در طبس گرفته تا نزاع‌های فرقه‌ای، قومی، ترورها، انفجارها و در نهایت جنگ تحمیلی ۸ ساله علیه ایران قرار دارد.

آخرین نشانه‌های خیانت مستمر آمریکا علیه ملت ایران عقب‌نشینی بدون توجیه دولت واشنگتن از توافق هسته‌ای، اعمال تحریم‌های ظالمانه و نیز ترور دانشمندان هسته‌ای و ترور شهید جاج قاسم سلیمانی در بغداد بوده است.

این تجربیات تلخ و ظالمانه مردم ایران با آمریکا است و همین امر باعث شده که ایران امروز قاطعانه خواستار ضمانت‌هایی موثق در چارچوب مذاکرات وین شود که برای لغو تحریم‌های آمریکا در حال برگزاری است.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران به این واقعیت اشاره کرده و گفته است:‌ اعتماد به آمریکا در روابط بین‌الملل معنی ندارد، نحوه مواجهه با این کشور باید با قدرت، عزت و تضمین کافی باشد.

بهادری جهرمی با انتشار توئیتی در صفحه شخصی خود، از درس های کودتای 28 مرداد که در ذهن ملت ایران مانده است، سخن گفت.

بهادری جهرمی نوشت: 3 درس کودتای ۲۸ مرداد، تا همیشه در اذهان ملت‌ ایران باقی مانده و ملاک تصمیم‌گیری سیاست‌مداران ایرانی است: آمریکا از ایران مستقل و قدرتمند واهمه دارد، اعتماد به آمریکا در روابط بین‌الملل معنی ندارد، نحوه مواجهه با این کشور باید با قدرت، عزت و تضمین کافی باشد.

پربیننده ترین خبرها