ادعای آمریکا: نگرانی‌مان را درباره محکومیت سلمی الشهاب به اطلاع ریاض رسانده ایم

ادعای آمریکا: نگرانی‌مان را درباره محکومیت سلمی الشهاب به اطلاع ریاض رسانده ایم
سه شنبه 1 شهريور 1401 - 07:35

سلمی الشهاب، فعال حقوق زنان، به دلیل فعالیت در توییتر به ۳۴ سال زندان در عربستان محکوم شده است.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، با اشاره به محکومیت سلمی الشهاب، فعال حقوق زنان، به ۳۴ سال زندان در عربستان سعودی که به دلیل فعالیت‌هایش در توییتر صادر شده است، گفت: «ما نگرانی عمیق خود را به اطلاع مقامات سعودی رسانده‌ایم.»

وی افزود: «ما تصریح کرده‌ایم که آزادی بیان یک حق جهان‌شمول برای انسان‌هاست که همه باید از آن برخوردار باشند. و این حق نباید هیچ گاه مشمول جرم‌انگاری و مجازات شود.»

سلمی الشهاب، زن سعودی ۳۴ ساله و دانشجوی دانشگاه لیدز در انگلستان که برای تعطیلات به عربستان سعودی بازگشته بود، به دلیل داشتن حساب توئیتر و دنبال کردن و بازنشر توئیت‌های مخالفان و فعالان سیاسی به ۳۴ سال زندان محکوم شده است.

حکم سنگین علیه این فعال حقوق زنان چند هفته پس از سفر جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، به عربستان سعودی صادر شده است، سفری که فعالان حقوق بشری پیش از آن هشدار داده بودند می‌تواند به ریاض برای تشدید سرکوب مخالفان و سایر فعالان دموکراسی جسارت بیشتری دهد.

بایدن پیش از سفر به عربستان سعودی، در یادداشتی که در روزنامه واشینگتن‌پست منتشر شد، نوشته بود: «می‌دانم که بسیاری موافق تصمیم من برای سفر به عربستان سعودی نیستند. نظرات من درباره حقوق بشر روشن و دیرپاست و در جریان هر سفر خارجی بحث آزادی‌های بنیادین همواره در دستور کار من بوده است، همان طور که در جریان این سفر نیز خواهد بود.»

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها