نتانیاهو: توافق فعلی با ایران از توافق قبلی برای اسرائیل بدتر است

نتانیاهو: توافق فعلی با ایران از توافق قبلی برای اسرائیل بدتر است
چهارشنبه 2 شهريور 1401 - 22:43

نخست‌وزیرسابق رژیم صهیونیستی از احتمال شکل‌گیری توافق جدید برای رفع تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرد.

العالم_فلسطین اشغالی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی و رئیس مخالفان کابینه حاکم این رژیم از توافقی که ممکن است میان ایران و سایر طرف‌های برجام برای رفع تحریم‌های ایران شکل بگیرد انتقاد کرده است.

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس‌نیوز درباره تبعات چنین توافقی گفت: «اتفاقی که خواهد افتاد این است که کشورهای دیگر هم دنبال سلاح‌های هسته‌ای خواهند رفت.»

نتانیاهو مدعی شد: «توافق وحشتناک و خطرناکی است که یک مسیر طلایی برای رسیدن به سلاح هسته‌ای در اختیار قرار خواهد داد.»

او در ادامه ادعاهایش گفت: «فکر می‌کنم این تهدیدی برای صلح دنیا است و این چیزی است که این توافق وحشتناک تسهیل خواهد کرد. حتی از توافق اول هم بدتر است.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

رژیم صهیونیستی و واشنگتن در ماه‌های گذشته همکاری علیه ایران را در دستور کار قرار داده‌اند. به عنوان مثال خبرگزاری رویترز ماه پیش گزارش داد کابینه جدید اسرائیل قصد دارد برای رایزنی درباره روش‌های اجرای بهتر «برنامه جامع اقدام مشترک» و تحریم‌هایی که بایستی علیه ایران حفظ شوندگروهی از متخصصان مسائل تحریمی را روانه واشنگتن کند. خارجی دولت سیزدهم تصریح کرده چنانچه طرف‌های مقابل تعهداتشان را اجرا کنند ایران به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در زمانی که در قدرت بود تلاش‌های زیادی برای بر هم زدن برجام انجام داد و از جمله «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به خروج از آن ترغیب کرد. او بارها تأکید کرد که ترامپ با تشویق وی از برجام خارج شده و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفته است.

ترامپ و نتانیاهو امیدوار بودند فشار حداکثری بتواند ایران را به حضور در پای میز مذاکره برای گفت‌وگو بر سر توافقی جدید به جای برجام مجاب کند. این سیاست، به شکست منجر شد.

این در حالی است که گروه دیگری از تحلیلگران پیش از این اختلافات ابرازشده از سوی مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص ایران را بخشی از تقسیم کار میان دو طرف در راستای بازی «پلیس خوب-پلیس بد» برای گرفتن امتیازات حداکثری از ایران در مذاکرات هسته‌ای می‌دانند.

فارس

پربیننده ترین خبرها