بهای گاز در اروپا به دلیل نگرانی های عرضه رکورد جدیدی برجا گذاشت

بهای گاز در اروپا به دلیل نگرانی های عرضه رکورد جدیدی برجا گذاشت
پنج‌شنبه 3 شهريور 1401 - 14:41

عوامل متعددی دست به دست هم دادند تا بخش‌هایی از اروپا امروز رکورد جدیدی را در حوزه بهای گاز ثبت کند.

العالم - اروپا

به نقل از رویترز، بهای گاز عمده‌فروشی هلند و انگلستان صبح روز پنجشنبه به بالاترین حد خود رسید و رکورد جدیدی از این حیث برجا گذاشت. پیش‌بینی قطعی‌های نروژ در سپتامبر، کاهش تولید هسته‌ای فرانسه و عدم اطمینان در مورد جریان گاز روسیه پس از تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده در هفته آینده دلایل اصلی این افزایش بها به شمار می رود.

بهای گاز هلند برای تحویل در سپتامبر، که یک معیار مهم اروپایی محسوب می شود، صبح امروز با 15.95 یورو افزایش به 315.95 یورو در هر مگاوات ساعت رسید که یک رکورد جدید است، در حالی که بهای آن برای تحویل در ماه دسامبر با افزایشی معادل 30.55 یورو به 319.75 یورو در مگاوات ساعت رسید.

این در حالی است که قراردا تحویل گاز برای ماه‌های زمستان، 42.00 یورو افزایش داشت و 315.00 یورو در مگاوات ساعت بود.در انگلستان، قرارداد تحویل فوری گاز با 82.00 پنس افزایش به 580.00 پنس رسید و قرارداد تحویل برای روز بعد نیز با 72.15 پنس افزایش، 579.65 pنس بود.

کاسیا پیاسکوفسکا، تحلیلگر گاز در مؤسسه Refinitiv در این خصوص گفت: «سپتامبر تعمیر و نگهداری سنگینی را در فلات قاره نروژ به همراه خواهد داشت و در عین حال ما انتظار داریم چندین قطع همزمان در پایانه‌های خروجی گاز نروژ وجود داشته باشد.»

علاوه بر آن، شرکت گازپروم روسیه عرضه گاز طبیعی به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم 1 را به مدت سه روز از 31 اوت تا 2 سپتامبر متوقف خواهد کرد و فشار بر منطقه را در حالی که به دنبال سوخت گیری پیش از زمستان است، افزایش خواهد داد.

به باور معامله گران، بازار نگران است جریان گاز، حتی با نرخ پایین 20 درصد ظرفیت فعلی، پس از قطع برنامه ریزی شده آن از سر گرفته نشود.

عرضه گاز روسیه به اروپا، تحت تأثیر تنش‌ها بر سر تحریم‌های اروپا علیه مسکو به دلیل عملیات نظامی این کشور در اوکراین، در سال جاری میلادی حدود 75 درصد کاهش یافته است.

داده‌های زیرساخت گاز اروپا نشان می‌دهد که سایت‌های ذخیره‌سازی گاز این قاره 78 درصد پر شده‌اند و به هدف کمیسیون اروپا برای دستیابی به 80 درصد تا اول اکتبر نزدیک شده‌اند.

این در حالی است که چندین رآکتور انرژی هسته ای EDF در فرانسه راه اندازی مجدد خود را دست‌کم تا اواسط نوامبر به تعویق انداخته اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها