نبیل قاووق: بهره برداری لبنان از منابع دریایی خود، بهترین راه شکستن محاصره آمریکا است

نبیل قاووق: بهره برداری لبنان از منابع دریایی خود، بهترین راه شکستن محاصره آمریکا است
پنج‌شنبه 3 شهريور 1401 - 16:25

شیخ نبیل قاووق، عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان تاکید کرد: بهره برداری لبنان از منابع دریایی خود، بهترین راه برای شکست محاصره آمریکا است که با هدف تضعیف و به زانو درآوردن کشورمان اعمال می شود.

العالم - لبنان

به نقل از پایگاه خبری العهد، شیخ نبیل قاووق در حاشیه مراسم امضای کتاب "مسابقه با قطار" که به بررسی زندگینامه مجاهد شهید شیخ محمد الرملاوی می پردازد، گفت: در مساله تعیین مرزهای دریایی لبنان، نیروی مقاومت برای همه سناریوهای احتمالی آمادگی لازم را دارد، اکنون رژیم صهیونیستی خطر واقعی هرگونه اقدام حماقت آمیز خود را دارد درک می کند.

بحث میان رژیم صهیونیستی و لبنان بر سر مرزهای دریایی بین دو طرف بالا گرفته است و لبنان می‌گوید که بر سر مناطق بین خط‌های موسوم به ۲۳ و ۲۹ دریایی در حال مذاکره غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی است.

به تازگی رسانه های لبنان و منطقه به نقل از منابع مطلع خود، اطلاعات و گمانه زنی هایی را درباره نتایج رایزنی های «آموس هوکشتاین» میانجیگر آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی با مقام های بیروت مطرح کردند.

هوکشتاین یکی از نزدیکان جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا است و چندین سال با او همکاری کرده است. به همین دلیل مساله منازعه دریایی بین بیروت و تل آویو به یکی از اولویت‌های اصلی بایدن تبدیل می‌شود.

لبنان در جریان مذاکرات قبلی بر حق خود برای گسترش دسترسی به آبهای مدیترانه به سمت جنوب و افزایش این دسترسی از ۸۶۰ کیلومتر مربع به ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع تاکید کرده است.

مذاکرات پیشین در این زمینه با وساطت آمریکا در چادر مقر سازمان ملل در شهر ناقوره برگزار شد.

رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی نظر داشته است و بر همین اساس بارها در مراحل مختلف تاریخی در صدد تحقق اهداف خود در این باره بوده است؛ اما مقاومت لبنان همواره در مقابل این رژیم ایستاده است.

در سال ۲۰۰۰ نیز ارتش لبنان با وجود تلاش آمریکا برای تحمیل خط مرزی طبق زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی و یا همان خطی که به «خط آبی» معروف است، در برابر تلاش‌های این رژیم ایستادگی کرد.

پربیننده ترین خبرها