سی‌ ان‌ ان: حزب‌الله از هر زمان دیگر قدرتمندتر است

سی‌ ان‌ ان: حزب‌الله از هر زمان دیگر قدرتمندتر است
جمعه 4 شهريور 1401 - 21:10

وبگاه شبکه خبری سی‌ ان‌ ان نوشت: حزب‌ الله لبنان با آنکه منزوی شده ، اما از هر زمان دیگر قدرتمندتر است.

العالم - لبنان

وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در یک تحلیل نوشته در حالی که ۴۰ سال از تشکیل حزب‌الله لبنان می‌گذرد، این گروه منزوی اما قدرتمندتر از هر زمان دیگر است.

سی‌ان‌ان نوشته حزب‌الله چهلمین سالگرد بنیان‌گذاری خودش را روز دوشنبه در جنوب لبنان با به نمایش گذاشتن مبارزانش که در جنگ «کشته شده‌اند»، جشن گرفت.

این رسانه نوشته این گروه شیعه لبنانی طی سال‌ های اخیر سعی کرده خودش را از یک سازمان شبه‌ نظامی تحت حمایت ایران به یک بازیگر جدی سیاسی و منطقه‌ ای تبدیل کند. نگارنده تصریح کرده است: «با گذشت ۴۰ سال حزب‌ الله از لحاظ نظامی قوی‌تر از هر زمان دیگر است، البته در سطح جهان هم نسبت به هر زمان دیگر منزوی‌تر است.»

سی‌ان‌ان نوشته این گروه نخستین بار در سال ۱۹۸۲ در واکنش به حمله اسرائیل به بیروت در جریان جنگ داخلی خونین لبنان شکل گرفت. اسرائیلی‌ها توانستند به هدفشان در اخراج مبارزان فلسطینی از آن کشور دست پیدا کنند اما باعث شکل‌گیری یک دشمن نیرومندتر به عنوان حزب‌الله شدند.»

مطابق این تحلیل، از آن زمان به بعد حزب‌الله قدرت نظامی‌اش را توسعه داده و آن را گسترش بخشیده است. در سال ۲۰۰۰ نیروهای اسرائیلی بعد از یک درگیری ادامه‌دار با حزب‌الله از جنوب لبنان عقب‌نشینی کردند.

سی‌ان‌ان نوشته است: «به نظر می رسد نفوذ سیاسی این گروه علیرغم برخی تلاش‌های داخلی برای محدود کردن قدرتش -که از طریق عربستان سعودی حمایت می‌شود- به نحو بی‌امان رو به افزایش است.»

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها