پرداخت غرامت از ذخایر مسدود شده افغانستان به خانواده قربانیان ۱۱ سپتامبر رد شد

پرداخت غرامت از ذخایر مسدود شده افغانستان به خانواده قربانیان ۱۱ سپتامبر رد شد
شنبه 5 شهريور 1401 - 17:25

پس از آنکه بایدن اعلام کرد ذخایر مسدود شده افغانستان به قربانیان ۱۱ سپتامبر تعلق می‌گیرد، یک دادگاه در آمریکا این موضوع را رد کرد.

العالم - آسیا

دادگاهی در نیویورک آمریکا درخواست پرداخت غرامت برای خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر از ذخایر مسدود شده بانک مرکزی افغانستان را رد کرد.

«نصیراحمد فایق» سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل امروز (شنبه، ۵ شهریور) با اعلام این خبر در توییتی نوشت که امید است سرمایه‌های مسدودشده افغانستان در اسرع وقت آزاد شود و از آن براساس یک سیستم شفاف و نظارتی برای توسعه و کمک به مردم نیازمند این کشور استفاده شود.

در همین حال «سارا نیتبورن» قاضی آمریکایی در این باره گفت که قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، مستحق دریافت دارایی‌های مسدودشده بانک مرکزی افغانستان نیستند.

این قاضی افزوده که ضبط این دارایی‌ها به معنای به رسمیت شناختن طالبان به‌عنوان دولت افغانستان است؛ کاری که به گفته او، فقط رییس‌جمهور آمریکا صلاحیت آن را دارد.

آمریکا پس از روی‌کارآمدن طالبان هفت میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد.

بایدن چندی پیش در فرمانی نیمی از این پول را برای شماری از خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر اختصاص داده بود. این خانواده‌ها علیه طالبان دعوای حقوقی ثبت کرده و خواستار پرداخت غرامت شده بودند.

این در حالی است که به‌تازگی برخی گزارش‌ها از گفت‌وگوی آمریکا و طالبان درباره‌ آزادسازی پول‌های مسدودشده افغانستان حکایت دارند.

گزارش شده بود که مقامات آمریکا و طالبان پیشنهادهایی را تبادل کرده‌اند تا میلیاردها دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در خارج از این کشور مسدود شده، به یک صندوق امانی انتقال داده شود.

در عین حال پس از کشته‌شدن ایمن الظواهری، سرکرده القاعده در کابل روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده بود که دولت بایدن تصمیم گرفته است که ذخایر مسدودشده‌ افغانستان را آزاد نکند.

فارس

پربیننده ترین خبرها