ترکیه از پهپاد جت خود به نام «بایرکتار کیزیللما» رونمایی کرد

ترکیه از پهپاد جت خود به نام «بایرکتار کیزیللما» رونمایی کرد
يکشنبه 6 شهريور 1401 - 08:14

شرکت بیرقدار دومین تصویر از دومین نمونه آزمایشی پهپاد جت خود به نام «بایرکتار کیزیللما» (Bayraktar Kizilelma) را منتشر کرد.

العالم - ترکیه

شرکت بیرقدار ترکیه، فعال در زمینه پهپاد، تصاویری از دومین نمونه آزمایشی هواپیمای بدون سرنشین جت خود به نام «بایرکتار کیزیللما» (بیرقدار سیب سرخ) را منتشر کرد.

به نوشته وبگاه دیفنس عربیک، این پهپاد در دو نوع ساخته خواهد شد؛ نوع اول مخصوص بمباران زمینی و حمل بمب و موشک‌های هوا به زمین است و از قابلیت شلیک موشک هوا به هوا برخوردار نیست.

نوع دوم مجهز به رادار AESA و سرعت ما فوق صوت دارد و همچنین قادر به شلیک موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین است و می‌تواند وارد نبردهای هوایی شود.

به گفته منابع خبری ترکیه، قرار است این پهپاد بین ۳۰ آگوست تا ۴ سپتامبر در شهر «صامسون» به نمایش عموم گذاشته شود.

سلجوک بایراکتار، مدیر ارشد فناوری شرکت ترکیه‌ای بایراک، سازنده پهپاد معروف Bayraktar TB2، برای اولین بار در ۲۳ خرداد در حساب توییتر خود عکسی از این پهپاد را منتشر کرد و نوشت که اولین نمونه آزمایشی از این پهپاد است.

به گفته رسانه‌های ترکیه‌ای طبق برآورد شرکت بایراک، پهپاد «بایرکتار کیزیللما» اولین پرواز خود را در سال ۲۰۲۳ انجام خواهد داد. این پهپاد با موتور جت می‌تواند ۱۵۰۰ کیلوگرم سلاح حمل کند و به مدت پنج ساعت در آسمان بماند.




فارس

پربیننده ترین خبرها