سفر نچیروان بارزانی به بغداد؛ رایزنی ها برای حل بحران سیاسی عراق

سفر نچیروان بارزانی به بغداد؛ رایزنی ها برای حل بحران سیاسی عراق
يکشنبه 6 شهريور 1401 - 18:51

در سایه ادامه رایزنی های سران عراق برای حل بحران سیاسی این کشور، منابع خبری عراق گزارش دادند که رئیس اقلیم کردستان عراق هفته جاری برای دیدار با مقامات و شخصیت های سیاسی به بغداد سفر می کند و پس از آن، احتمالا سفری به نجف اشرف در قالب یک هیات برای دیدار با مقتدا صدر رهبر جریان صدر خواهد داشت.

العالم ـ عراق

پایگاه خبری المعلومه روز یکشنبه به نقل از یک منبع سیاسی آگاه بدون ذکر نام نوشت: رئیس حزب دموکرات کردستان عراق، «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق را در قالب ریاست یک هیات مامور کرده تا برای دیدار با مقتدا صدر رهبر جریان صدر و سایر مقامات و شخصیت های سیاسی به بغداد و نجف اشرف سفر کند.

برپایه این گزارش، بارزانی در سفر به بغداد با نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس مجلس عراق و همچنین رهبران احزاب چارچوب هماهنگی شیعی به منظور ارائه طرح رئیس حزب دموکرات کردستان عراق برای برون رفت از بن بست سیاسی این کشور دیدار خواهد کرد و این طرح قرار است در ساعات آینده اعلام شود.

پایگاه خبری بغداد الیوم نیز به نقل از یک منبع نوشت که، بارزانی پیش از سفر به «حنانه» (محل سکونت مقتدا صدر) در نجف اشرف و ارائه طرح رئیس حزب دموکرات کردستان عراق به رهبر جریان صدر، در بغداد با سه روسای سه قوه و رهبران سیاسی عراق دیدار می کند.

در همین ارتباط، خبرگزاری «شفق نیوز» عراق نیز گزارش داد که قرار است امروز یکشنبه کاخ نخست وزیری عراق میزبان نشست گسترده‌ای با حضور نمایندگان اکثر احزاب و بازیگران سیاسی به جز نماینده جریان صدر» باشد و در این نشست درباره بحران سیاسی کنونی عراق گفت و گو شود.

یک منبع سیاسی آگاه در گفت و گو با این خبرگزاری از توافق اولیه احزاب سیاسی فعال در صحنه برای برگزاری نشست عصر امروز یکشنبه در دفتر نخست وزیری با حضور «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر موقت عراق خبر داده و گفته است: در این نشست که بزرگان و رهبران نیروهای چارچوب هماهنگی، رهبران ائتلاف حاکمیت و همچنین رهبران دو حزب اصلی کردستان عراق (دموکرات و اتحادیه) یا نمایندگان آن‌ها حضور خواهند داشت، درباره ابتکار عمل حل بحران سیاسی کشور و همچنین متقاعد کردن رهبر جریان صدر گفت و گو و تبادل نظر شود.

این منبع با اشاره به اینکه در این نشست همچنین درباره تشکیل کمیته‌ای متشکل از هیات مذاکره کننده با مقتدا صدر به منظور متقاعد کردن وی برای بازگشت به میز گفت و گو بحث خواهد شد، افزود: هیات مذاکره کننده تا زمانی که چراغ سبزی از سوی مقتدا صدر برای گفت و گو و مذاکره دریافت نکند به «حنانه» نخواهد رفت و پیش بینی می‌شود مقتدا صدر عصر امروز در این زمینه نظر خود را اعلام کند.

این منبع همچنین اشاره کرد که ریاست اعضای کمیته پیشنهاد دهنده مذاکره بر عهده نچیروان بارزانی یا نماینده وی است و در این کمیته «هادی العامری» رهبر ائتلاف فتح و «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان یا نماینده وی و همچنین خمیس الخنجر رهبر ائتلاف انتخاباتی «العزم» و «بافل طالبانی» رهبر حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق عضویت خواهند داشت.

این منبع ابراز عقیده کرد: "این کمیته یا هیئت مذاکره کننده براساس طرح رئیس حزب دموکرات کردستان عراق برای حل بحران سیاسی از طریق تشکیل یک تیم مذاکره کننده با رویکردی یکسان، نقشه راهی شامل زمان‌بندی مشخص برای عمر دولت بعدی، انحلال پارلمان و تعیین تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام را که از مهم‌ترین خواسته‌های صدر است، ترسیم خواهد کرد و در صورت پذیرش آن، جلسات گفت و گوی ملی برای اجرای مرحله بعدی برگزار خواهد شد".

به گزارش ایرنا،انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد که جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.

تحصن هواداران مقتدا صدر رهبر جریان صدر در داخل ساختمان و اطراف پارلمان در منطقه سبز بغداد از چندی پیش موجب شده تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان عراق در هفته‌های اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط این کشور خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت وگو شود اما این جریان همچنان بر موضع خود وعدم مذاکره اصرار می‌ورزد.

چارچوب هماهنگی شیعی عراق حمایت خود را از مسیر قانون اساسی برای رسیدگی و حل بحران‌های سیاسی این کشور و دستیابی به منافع مردم عراق از جمله انتخابات زودهنگام پس از تحقق اجماع ملی و ایجاد فضای امن، اعلام کرده است.

پربیننده ترین خبرها