صحنه سیاسی ملتهب آمریکا؛ سحر جادو به جادوگر برگشت

صحنه سیاسی ملتهب آمریکا؛ سحر جادو به جادوگر برگشت
دوشنبه 7 شهريور 1401 - 23:15

تفلب در انتخابات، جنگ داخلی و شورش مسلحانه از جمله عبارات و کلید واژه هایی است که ایالات متحده از آنها برای دستیابی به منافع و اجرای سیاست خارجی خود در کشورهای هدف طی دهه‌ها بهره گرفته است.

العالم- کشکول

حدود دو سال پیش، زمانی‌که جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شد، عناوین مختلفی در روند سیاسی در ایالات متحده مطرح می‌شد. اغراق نیست اگر بگوییم که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا سهم زیادی در این امر داشته است. ترامپ شاید اولین رئیس‌جمهور آمریکا بود که آشکارا و به صورت واضح درباره دولت در سایه و لزوم مقابله با آن صحبت کرد.

با انتخاب بایدن و بحران سیاسی حاکم بر آمریکا بعد پس از این انتخابات، صحبت‌ها و تنش‌ها در مورد تقلب در آرا و دزدی در انتخابات آغاز شد و به مرحله‌ای از جمله شورش مسلحانه حامیان ترامپ، گروه‌های راست‌افراطی و شبه‌نظامیان راست‌گرای مسلح گسرش یافت به طوری که آنها در 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره یورش بردند.

حالا چند ماه مانده به انتخابات میان دوره‌ای، دولت بایدن و حزب دموکرات با چالش‌های دشواری روبرو هستند زیرا محبوبیت رئیس‌جمهور بایدن به دلیل مشکلات اقتصادی داخلی کاهش یافته است. لذا پرونده سو‌ء استفاده ترامپ مطرح شد تا دموکرات‌ها نتیجه انتخابات را به نفع خود رقم بزنند. تحقیقات درباره حوادث ساختمان کنگره و سپس یورش پلیس اف‌بی‌آی به منزل ترامپ در تفرجگاه "مار-آ-لاگو" در فلوریدا نیز برای تحت الشعاع قراردادن انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره است.

از سوی دیگر، سبک جدیدی در سیاست آمریکا ظاهر شده که در تهدیدات علیه عناصر اف‌بی‌آی نمود پیدا کرده است این‌بار با مشارکت علنی رسانه‌های راست‌گرا؛ به نحوی که این رسانه‌ها اسامی و آدرس‌های عناصر مشارکت‌کننده در یورش‌های مار-آلاگو را منتشر کردند. این طرف‌ها همچنین تهدید کردند که در پاسخ به هدف‌گیری ترامپ، دست به شورشی مسلحانه و جنگی داخلی می‌زنند.

حالا سحر جادو به جادوگر برگشته است به طوری که کلید واژه های تفلب در انتخابات، جنگ داخلی و شورش مسلحانه که آمریکا با توسل به آنها به نا امنی و فشار درکشورهای هدف مبادرت و اهداف نامشروع خود را محقق می کرد، اکنون دامنگیر حیات سیاسی این کشور شده است.

پربیننده ترین خبرها