انتقاد حقوق بشری سازمان ملل از رژیم صهیونیستی

انتقاد حقوق بشری سازمان ملل از رژیم صهیونیستی
سه شنبه 8 شهريور 1401 - 21:31

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه از رژیم صهیونیستی به دلیل صدور یا تمدید نکردن روادید کارکنان این کمیساریا که مسئول نظارت بر وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های فلسطینی هستند، انتقاد کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه از رژیم صهیونیستی به دلیل صدور یا تمدید نکردن روادید کارکنان این کمیساریا که مسئول نظارت بر وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های فلسطینی هستند، انتقاد کرد.

باشله با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی گفت: در سال ۲۰۲۰، ۱۵ کارمند بین المللی دفتر کمیساریای حقوق بشر در فلسطین، که ۲۶ سال است در این سرزمین فعالیت می‌کنند، چاره‌ای جز خروج نداشتند. درخواست‌های بعدی برای ویزا و تمدید ویزا به مدت دو سال بدون پاسخ ماند.

وی افزود: در این مدت تلاش کردم راه حلی برای این وضعیت بیابم، اما اسرائیل همچنان از تعامل خودداری می‌کند.

باشله گفت: تل آویو باید با حسن نیت با سازمان ملل همکاری کند و به مقامات این سازمان اجازه انجام وظایف خود را بدهد.

وی خاطرنشان کرد: خودداری اسرائیل در رسیدگی به درخواست‌های روادید لازم برای دسترسی کارکنان سازمان ملل با این استاندارد‌ها ناسازگار است.

باشله با بیان اینکه دفتر وی به گزارش وضعیت نوار غزه و کرانه باختری اشغالی ادامه خواهد داد، گفت: این مسئله پرسش‌هایی را در مورد آنچه که مقامات تل آویو دقیقاً می‌خواهند پنهان کنند، مطرح می‌کند.

وی در بیانیه خود گفت: نیرو‌های اسرائیلی در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۲۰ فلسطینی را کشتند (تعداد کشته شدگان در سال ۲۰۲۰ ده برابر افزایش یافته است) و ۱۷۰۴۲ نفر را مجروح کردند که شش برابر بیشتر از سال ۲۰۲۰ است.

سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ بیشترین تعداد حوادث خشونت شهرک نشینان را از زمان شروع ثبت کرد و دستگیری فلسطینی‌ها در سال گذشته دو برابر شد.

در این بیانیه آمده است از ابتدای سال ۲۰۲۲، نیرو‌های رژیم صهیونیستی دستکم ۱۱۱ فلسطینی را به هدف قرار دادند و کشته اند.

رئیس‌ جمهور سابق شیلی که روز چهارشنبه پس از چهار سال در راس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، سمت خود را ترک می‌کند، معتقد است رفتار صهیونیست ها با کارکنان کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل بخشی از یک اقدام نگران‌کننده‌تر است که هدف آن مسدود کردن دسترسی فلسطینیان است.

با وجود وضعیت ویزا برای کارکنان، دفتر باشله تاکید کرد به نظارت بر رعایت تعهدات حقوق بشری در سرزمین‌های فلسطین ادامه می‌دهد.

باشله گفت: ما علناً از نقض‌های مرتکب شده توسط اسرائیل گزارش تهیه می‌کنیم.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، جانشین باشله را هنوز معرفی نکرده است.

خبرگزاری صداوسیما

پربیننده ترین خبرها