رونمایی از پرچم دریایی جدید هند با حذف نماد استعمار انگلیس / نمایش اولین ناو هواپیمابر ساخت هند

رونمایی از پرچم دریایی جدید هند با حذف نماد استعمار انگلیس / نمایش اولین ناو هواپیمابر ساخت هند
چهارشنبه 9 شهريور 1401 - 13:40

دفتر «نارندرا مودی» نخست وزیر هند اعلام کرد که این کشور پرچم دریایی جدیدی را به اهتزاز در می آورد که نماد استعماری انگلیس را حذف می کند تا اولین ناو هواپیمابر ساخت این کشور را به نمایش بگذارد.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، طراحی پرچم کنونی نیروی دریایی هند دارای صلیب برجسته سنت جورج، پرچم ملی انگلستان و تاج سلطنتی به عنوان میراثی از ۹ دهه وابستگی است که با استقلال هند در سال ۱۹۴۷ به پایان رسید.

مودی طرح جدید را روز جمعه (۲ سپتامبر) در جنوب ایالت «کرالا» رونمایی خواهد کرد. دفتر نخست وزیر هند این اقدام را «گامی مهم» برای خوداتکایی نظامی معرفی کرده است.

صلیب سنت جورج از سال ۱۹۲۸ یکی از ویژگی‌های پرچم‌ نیروی دریایی هند بوده است. فقط در یک دوره کوتاه بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۴، دولت وقت ملی‌گرای هندو این نشان را با نماد آبی نیروی دریایی هند جایگزین کرد.

دولت مودی به دنبال آن است که کشورش را از وابستگی به خرید نظامی خارجی رها کرده و یک صنعت دفاعی داخلی را ایجاد کند.

هند به همراه آمریکا، ژاپن و استرالیا عضو گروه چهارگانه موسوم به «کواّد» است. کوآد یک ائتلاف امنیتی متمرکز بر اقیانوس هند و اقیانوس آرام است و مدعی آن است که به دنبال توازن در مقابل قدرت نظامی و اقتصادی رو به رشد چین است.

به گزارش ایرنا، روز ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) سالروز استقلال هند و آزادی این کشور از سلطه استعمار انگلیس و تشکیل کشوری مستقل در سال ۱۹۴۷میلادی در شبه قاره هند است که پس از گذر از دوران استعماری، اکنون دارای نظام دمکراسی است.

نگاهی به سابقه تاریخی نشان می دهد که دولت انگلیس در سال ۱۹۴۷ میلادی به دلایل گوناگون از جمله وضعیت مالی وخیم ناشی از جنگ جهانی دوم، فقدان حمایت داخلی و بین المللی و همچنین تشدید مبارزات آزادیخواهی در میان مردم شبه قاره هند تصمیم گرفت که به حکومت استعماری خود در شبه قاره هند خاتمه دهد و قدرت را تا حداکثر ژوئیه سال ۱۹۴۸ به هندی ها واگذار کند.

پربیننده ترین خبرها