بازدید هیئت آژانس انرژی اتمی از نیروگاه هسته‌ای اوکراین

بازدید هیئت آژانس انرژی اتمی از نیروگاه هسته‌ای اوکراین
پنج‌شنبه 10 شهريور 1401 - 23:20

رافائل گروسی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در بازدید چند ساعته از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیای اوکراین که در تصرف نیروهای روسیه قرار دارد، گفت که کارشناسان این سازمان از این پس از نزدیک بر شرایط این تاسیسات نظارت خواهند کرد.

العالم - گروسی افزود نگرانی وی تا تثبیت اوضاع زاپوریژیا که توانایی پیش بینی رخدادها را بیشتر می‌کند، ادامه خواهد یافت.

روسیه و اوکراین نسبت به وقوع احتمالی فاجعه انتشار تشعشعات هسته‌ای از این نیروگاه در نتیجه گلوله‌باران‌هایی که یکدیگر را به آن متهم می‌کنند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گفته گروسی، کارشناسان آژانس که وی را همراهی می‌کنند، شرایط فنی این نیروگاه را به صورت دقیق و بی طرفانه ارزیابی خواهند کرد.

هیئت آژانس روز چهارشنبه وارد شهر زاپوریژیا در ۵۵ کیلومتری این نیروگاه شد.

دیمیتری پولیانسکی معاون اول نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی وضعیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا شد.

این دیپلمات ارشد روسیه در سازمان ملل متحد، افزود: با توجه به ادامه یافتن بمباران محیط نیروگاه اتمی زاپوریژیا توسط اوکراین و تلاش بی پروای کی‌یف برای ناکام گذاشتن بازدید هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از محل نیروگاه، خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت در ششم سپتامبر (۱۵ شهریور) با حضور رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آنتویو گوترش دبیر کل سازمان ملل شد.

روسیه و اوکراین پیش از بازدید تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه زاپوریژیا در جنوب شرقی اوکراین، یکدیگر را متهم به اخلال در کار آژانس کردند.

پربیننده ترین خبرها