سی‌ان‌ان: عربستان در حال تبدیل شدن به پایتخت مواد مخدر خاورمیانه است

سی‌ان‌ان: عربستان در حال تبدیل شدن به پایتخت مواد مخدر خاورمیانه است
شنبه 12 شهريور 1401 - 09:32

به نوشته سی‌ان‌ان، توزیع و مصرف مواد مخدر در عربستان به یک چالش جدی بدل شده است.

العالم _ عربستان سعودی

وب‌سایت شبکه سی‌ان‌ان در مطلبی نوشت: یک قتل وحشتناکِ مرتبط با مواد مخدر، رسانه های عربستان سعودی را در آوریل امسال به خود مشغول کرد، زمانی که مردی در یک استان شرقی این کشور خانه خود را پیش از افطار به آتش کشید. چهار نفر از اعضای خانواده او در این حادثه کشته شدند.

به نوشته روزنامه های محلی، پلیس گفته است که او تحت تأثیر شابو، یک متامفتامین بوده است.

رسانه‌های سعودی به تازگی زنگ خطر را در مورد افزایش مصرف مواد مخدر به صدا در آورده‌اند و یکی از ستون‌نویس‌های سعودی ارسال محموله‌های مواد مخدر به این کشور را «جنگی آشکار علیه ما، خطرناک‌تر از هر جنگ دیگری» توصیف کرده است.

مقامات سعودی روز چهارشنبه پس از کشف نزدیک به 47 میلیون قرص آمفتامین - که در یک محموله آرد در انباری در ریاض مخفی شده بود، از ضبط بزرگترین محموله مواد مخدر در تاریخ این کشور خبر دادند.

این ضبطِ رکوردشکنانه بر آنچه کارشناسان، می‌گویند نقش رو به رشد عربستان سعودی به عنوان پایتخت مواد مخدر در خاورمیانه، افزایش تقاضا و تبدیل شدن به مقصد اصلی قاچاقچیان است، مهر تأیید می‌زند.

آنها می گویند که این کشور پادشاهی یکی از بزرگترین و پرسودترین مقاصد منطقه ای برای قاچاق مواد مخدر است و این وضعیت در حال تشدید است.

به گفته اداره کل مبارزه با مواد مخدر عربستان، عملیات روز چهارشنبه بزرگترین اقدام مقابله با قاچاق از نظر کشفیات مواد مخدر بود. در حالی که مقامات نامی از مواد مخدر توقیف شده نبردند و یا محل ورود آن را ذکر نکردند، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) پیشتر گفته بود که «گزارش‌های کشف آمفتامین از کشورهای خاورمیانه عمدتاً به قرص‌های حاوی Captagon اشاره می‌کند.»

Captagon در ابتدا نام تجاری یک محصول دارویی حاوی محرک مصنوعی فن اتیلین بود. به گفته مرکز نظارت اروپا بر مواد مخدر و اعتیاد به، اگرچه این دارو دیگر به صورت قانونی تولید نمی شود، داروهای تقلبی با نام کاپتاگون به کرات در خاورمیانه کشف و ضبط می شوند.

به گفته واندا فلباب-براون، یکی از کارشناسان موسسه بروکینگز در واشینگتن که در این خصوص مطالبی نوشته است، این ماده 15 سال پیش در عربستان رایج شد، اما مصرف آن در پنج سال اخیر به شدت افزایش یافته است، «شاید همتراز با شاهدانه (کانابیس و ماری‌جوآنا).»

مرکز ارتباطات بین‌المللی عربستان سعودی به درخواست سی‌ان‌ان برای اظهارنظر در این خصوص پاسخ نداد.

کاپتاگون را می توان بین 10 تا 25 دلار در ازای هر قرص فروخت، به این معنا که آخرین محموله سعودی، اگر همان دارو بوده باشد، بر اساس ارقام مجله بین المللی اعتیاد، از ارزش خیابانی 1.1 میلیارد دلار برخوردار است.

در حالی که حشیش و قات نیز مواد مخدر رایج در پادشاهی عربستان هستند، آمفتامین ها در میان جوانان سعودی محبوبیت دارند. یک مطالعه در سال 2021 در مجله Crime, Law and Social Change به نقل از یک کاربر نوشت: «کاپتاگون کوچک است. من و همکلاسی هایم آن را بیشتر از حشیش دوست داریم. بر خلاف حشیش، می توانیم در را در قالب قرص بخریم. وقتی 25 ریال از والدین مان بگیریم، می توانیم یک قرص بخریم و از آن لذت ببریم.»

در بازارهای مصرفیِ ثروتمندتر، این ماده مخدر جذابیت متفاوتی دارد و به عنوان یک فعالیت تفریحی در میان جمعیت رو به رشد جوانانش عمل می کند که علیرغم اصلاحات اجتماعی، طبق گزارش ها، در بحبوحه بیکاری گسترده جوانان و کمبود فرصت برای فعالیت های مرتبط با اوقات فراغت، با کسالت دست و پنجه نرم می کنند. برخی از مصرف‌کنندگان، کاپتاگون را در مقایسه با مواد مخدر «سخت‌تر» مانند مواد افیونی و کوکائین، به عنوان یک ماده دارای تابوی کمتری توجیه می‌کنند.

در سالیان اخیر، پس از آغاز صدور مجوز دولت برای راه اندازی موسسات خصوصی، تعدادی از مراکز بازپروری مواد مخدر در سراسر این کشور پادشاهی ایجاد شده است.

خالد المشاری، مدیرعامل قویم، یکی از اولین مراکزی که در این حوزه افتتاح شد، می‌گوید حدود چهار یا پنج مرکز در دو سال گذشته افتتاح شده است. او می‌گوید که این گواهی بر تشخیص دولت از اهمیت توانبخشی است، اما همچنین نشان می‌دهد که مشکل در حال افزایش است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها