نظربایف از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان محروم شد

نظربایف از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان محروم شد
شنبه 12 شهريور 1401 - 16:12

نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری سابق قزاقستان بنا به اعلام وزارت دادگستری این کشور، نمی تواند در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در پاییز امسال شرکت کند.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش رسانه های آسیای مرکزی، «آلما موکانوا»، معاون وزیر دادگستری قزاقستان در حاشیه نشست پارلمان این کشور تصریح کرد که مطابق اصلاحات قانون اساسی کشور که دریک همه پرسی به تصویب رسید، بندی که به نظربایف اجازه می داد به تعداد نامحدودی در انتخابات شرکت کند، لغو شد.

به گفته وی، این بدان معناست که رئیس جمهور سابق دیگر حق ندارد نامزدی خود را برای انتخاب رئیس جمهوری مطرح کند.

قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، روز پنجشنبه هفته گذشته، اول سپتامبر (۱۰ شهریور)، با ارائه پیام سالانه خود به مردم این کشور، پیشنهاد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در پاییز امسال را داد.

اصلاحات قانون اساسی قزاقستان در یک همه پرسی مورد حمایت ۷۷.۱۸ درصد از مردم این کشور قرار گرفت.

پیش از این، مولن آشیمبایف، رئیس مجلس سنای قزاقستان گفته بود که نورسلطان نظربایف، اولین رئیس جمهور قزاقستان، امروز در سیاست این کشور دخالت نمی کند.

نور سلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان در سن ۷۹ سالگی پس از حدود ۳۰ سال در دست داشتن قدرت، اسفند سال ۹۷ از این سمت استعفا کرد.

پیشنهاد بازگرداندن نام سابق آستانه به پایتخت این کشور

خبرگزاری فرغانه که خبرهای آسیای مرکزی را پوشش می دهد به نقل از بیانیه نمایندگان گروه "ژانا قزاقستان" ("قزاقستان جدید") در مجلس این کشور نوشت که نمایندگان پیشنهاد بازگرداندن نام سابق آستانه به پایتخت این کشور را دادند.

در این بیانیه آمده است: «ما اشتباه می دانیم که در طول زندگی رئیس جمهوری یک شهر را به نام او می نامند، علاوه بر این، مردم نیز نام جدید پایتخت را نپذیرفته اند. بنابراین، بازگرداندن نام سابق پایتخت - آستانه، که زمانی توسط رئیس جمهور اول پیشنهاد شده بود، از نظر تاریخی منصفانه خواهد بود. در این بیانیه که از سوی نمایندگان منتشر شده، آمده است: این تصمیم با در نظر گرفتن مشارکت رئیس جمهور اول در شکل گیری و توسعه شهر اصلی کشور، پاسخگوی نیازها و انتظارات شهروندان خواهد بود.

پارلمان قزاقستان اوایل فروردین ماه ۹۸ با تصویب قانونی بطور رسمی تغییر نام پایتخت کشور از آستانه به نورسلطان را به منظور گرامیداشت «نورسلطان نظربایف» اولین رئیس جمهوری دوران استقلال قزاقستان اعلام کرد موضوعی که باعث بروز واکنش هایی در داخل و حارج این کشور شد.

پس از شورش های ژانویه ۲۰۲۲، طوماری برای تغییر نام معکوس شهر ایجاد شد که بیش از ۲۲۰ هزار امضا به دست آورد.
نورسلطان نظربایف که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ریاست کشور نفت خیز قزاقستان را ابتدا به عنوان رهبر کمونیستی و سپس به عنوان رئیس جمهوری پس از استقلال قزاقستان به مدت نزدیک به ۳۰ سال بر عهده داشت، روز سه شنبه ۲۸ اسفند ۹۸ در اقدامی غیرمنتظره در اظهاراتی تلویزیونی استعفای خود را از این سمت اعلام کرد. نظربایف در عین حال سمت رئیس شورای امنیت ملی و رهبری حزب حاکم "نور اوتان" را همچنان در اختیار گرفت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها