زلال قرآن (1327)؛

چرا امر توجه دائم به خداوند برای قریب به اتفاق آدمیان عملاً ممکن نمی شود؟

چرا امر توجه دائم به خداوند برای قریب به اتفاق آدمیان عملاً ممکن نمی شود؟
يکشنبه 13 شهريور 1401 - 21:22

العالم_زلال قرآن

چرا امر توجه دائم به خداوند برای قریب به اتفاق آدمیان عملاً ممکن نمی شود؟
در پاسخ باید گفت:
از آنجا که روح انسان دارای دو جنبه نفسانی و عقلانی است. که جنبه نفسانی آن برای ادای وظیفه ذاتی خود که پاسخگوئی به نیازهای مادی و حفظ بقا و استمرار حیات انسان است، گرایش ها و کشش های بسیار قوی به سوی مواهب مادی دنیائی دارد.
و جنبه عقلانی آن نیز برای ادای وظائف ذاتی خویش که پاسخگوئی به نیازهای معنوی وجود انسان و هدایت کننده او به سوی خداوند تبارک و تعالی است،بطور طبیعی گرایش بسوی ذات اقدس الهی داشته و می کوشد که انسان را در آن مسیر هدایت نماید.
حال اگر گرایش ها و کشش های طبیعی نفس بوسیله عقل هدایتگر مهار و کنترل شوند، حرکت کلی کمال انسان در بستر صحیح آیه شریفه 125 سوره مبارکه نساء:
« وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّـهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَاتَّخَذَ اللَّـهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا»
ترجمه: (دین چه کس بهتر از آن کسی است که خود را تسلیم (حکم) خدا نموده و هم نیکوکار است و پیروی از آیین ابراهیم حنیف نموده؟! آن ابراهیمی که خدا او را به مقام دوستی خود برگزیده است).
قرار می گیرد و با انقطاع الی الله به سوی فلاح و رستگاری و سعادت حقیقی دنیا و آخرت حرکت خواهد کرد.
امّا اگر گرایش ها و کشش های نفس امّاره از کنترل عقل خارج شوند، در اثر غلبه و طغیان، از اعتدال خارج می شوند و دو پدیده فطری «حُبّ ذات» و «حُبّ دنیا» با تاثیر پذیری از وسوسه های شیطانی (شیاطین جنی و انسی) تحریک می گردند و کم کم آدمی را به لذات حاصل از مواهب دنیائی سرگرم می کنند و فکر و ذهن او را بطور کامل به آنها مشغول می نمایند که نتیجه آن غفلت از خدا و قیامت و حیات جاودانه اخروی و دیگر حقایق عالم و از همه مهمتر به فراموشی سپردن سعادت حقیقی خویش است.
و این انسان مختار است که در چنبره منازعات و کشمکش های دائمی این دو نیروی بسیار قوی ذاتی خود (عقل و نفس) اسیر و بر سر دوراهی کشش های این دو حیران و سرگردان است.
پس، توجه قلبی دائم و مستمر به خداوند سبحان که فطری انسان است وقتی امکان پذیر می شود که او بتواند با تزکیه و اصلاح، عقل را بر نفس امّاره خویش مسلط نماید و با مهار کردن، آن را به خوبی کنترل کند.
با چنین توفیقی است که انسان می تواند با مجاهدت و ممارست، تدریجاً فکر و ذهن خود را از اشتغالات به زخارف دنیائی و مظاهر فریبنده آن آزاد کند و از فتنه هواهای نفسانی و امیال حیوانی و وسوسه های شیطانی نجات دهد و از شرّ آثار سوء آنها در امان دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها