مسئول سابق امور غرب‌آسیا به‌عنوان وزیر خارجه انگلیس معرفی شد

مسئول سابق امور غرب‌آسیا به‌عنوان وزیر خارجه انگلیس معرفی شد
چهارشنبه 16 شهريور 1401 - 15:09

نخست‌وزیر جدید انگلیس با معرفی وزرای دولتش، مسئول پیشین امور غرب آسیا و شمال آفریقا در وزارت امور خارجه را به عنوان وزیر امور خارجه این کشور انتخاب کرده است.

العالم - اروپا

«لیز تراس» نخست‌وزیر انگلیس روز چهارشنبه وزرای ارشد دولت خود را معرفی و مسئول سابق امور غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه را به‌عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه معرفی کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، چند وزیر ارشد جدید دولت لیز تراس برای اولین بار، همگی رنگین‌پوست و دارای تبار غیرانگلیسی هستند.

تراس در حالی نخست‌وزیر شده که «ریشی سوناک» وزیر سابق خزانه‌داری انگلیس در دور اول رقابت‌های انتخاباتی رتبه بالاتری کسب کرده بود و در نظرسنجی‌های اخیر نیز محبوبیت بیشتری داشت. سوناک در زمان اوج شیوع ویروس کرونا با تخصیص بسته‌های کمکی به شهروندان توانسته بود عنوان محبوب‌ترین وزیر دولت «بوریس جانسون» را کسب کند.

با این حال این سیاست‌مدار هندی‌الأصل در رقابت نهایی با لیز تراس، ۲۰ هزار رأی کمتری کسب کرد تا سابقه عدم رسیدن یک فرد غیر انگلوساکسون به نخست‌وزیری در انگلیس همچنان حفظ شود.

یکی از انتخاب‌های قابل توجه تراس، برگزیدن «جیمز کلورلی» معاون وزیر امور خارجه سابق انگلیس در امور غرب آسیا و شمال آفریقا به‌عنوان وزیر امور خارجه جدید این کشور است.

او که سابقه احضار سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن را در کارنامه دارد، در سال ۲۰۱۹ در این مقام منصوب شد. با این حال مواضع تند او درباره ایران پیش از آن نیز سابقه داشته است.

کلورلی در جلسه مجلس عوام انگلیس در سال ۲۰۱۸، بوریس جانسون وزیر خارجه وقت را بابت برجام و تلاش برای احیای آن به باد انتقاد گرفته بود. این عضو مجلس عوام در نطقی تند، توافق سال ۲۰۱۵ را «عجولانه و ناقص» توصیف کرد که «هرگز در کنگره [آمریکا] تصویب نشد و همین مسئله آن را در برابر رئیس جمهور ترامپ آسیب‌پذیر کرد».

وی خواستار توافقی با «بنیان‌های قوی‌تر» شد که بتواند در کنگره آمریکا نیز تصویب شده و اثرگذاری پایداری بر برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد.

«علی باقری» معاون وزیر امور خارجه ایران آبان سال گذشته در با کلورلی همتای وقت خود و دیگر مقامات وزارت خارجه انگلیس دیدار و درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای و برجام به رایزنی پرداخت.

آن‌گونه که سفارت ایران در انگلیس اعلام کرد باقری در مدت حضورش در لندن در دیدار با نمایندگان بخش‌های مالی و بانکداری ایران در انگلیس درباره مباحث اقتصادی به گفت‌وگو پرداخت .

علاوه بر کلورلی، نخست‌وزیر جدید انگلیس، «کواسی کوارتِنگ» را که سابقه تصدی وزارت بازرگانی را داشته، به‌عنوان وزیر خزانه‌داری برگزیده است. کوارتنگ تبار غنایی دارد و خانواده‌اش دهه ۱۹۶۰ به انگلیس مهاجرت کرده‌اند.

تراس وزیر کشور زن هندی تبار قبلی (پریتی پتل) را «سوئلا براوِرمَن» جایگزین کرده که پدر و مادرش شش دهه پیش از کنیا و جزیره موریس به انگلیس مهاجرت کرده‌اند.

«ناظم زهاوی» وزیر خزانه داری دولت جانسون پس از استعفای ریشی سوناک، دارای تبار عراقی بوده و در دولت تراس ریاست دفتر دوک لنکستر را عهده‌دار شده که مسئول جذب سرمایه برای ملکه است.

لیز تراس «کِمی بَدنوک» زن سیاه‌پوست و رقیب خود در انتخابات نخست‌وزیری را به‌عنوان وزیر بازرگانی بین‌المللی انتخاب کرده است.

«پنی موردانت» رقیب تراس در رقابت انتخاباتی امسال نیز که زنی سفید پوست است، به‌عنوان وزیر یا رهبر مجلس عوام انتخاب شده که وظیفه آن مدیریت ارتباطات و امور دولت و مجلس عوام پارلمان انگلیس است.

در این میان، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس که از رقابت‌ در انتخابات خودداری کرده و مواضع بسیار تندی در قبال جنگ اوکراین دارد، در سمت خود ابقا شده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها