سناتور آمریکایی گزارش اسرائیل درباره شهادت خبرنگار فلسطینی را رد کرد

سناتور آمریکایی گزارش اسرائیل درباره شهادت خبرنگار فلسطینی را رد کرد
چهارشنبه 16 شهريور 1401 - 15:48

سناتور آمریکایی گزارش ارتش رژیم صهیونیستی را درباره شلیک غیرعمدی و "تصادفی" به خبرنگار فلسطینی الجزیره در اردیبهشت ماه که منجر به شهادت وی شد رد کرد.

العالم - امریکا - فلسطین اشغالی
بنابر گزارش روزنامه گاردین، کرین ون هولن سناتور دموکرات ایالت مریلند آمریکا گزارش ارتش رژیم صهیونیستی درباره حادثه شهادت شیرین ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره را فاقد شواهد مستدل دانست.

این سناتور آمریکایی بار دیگر خواستار انجام تحقیقات مستقل از سوی ایالات متحده درباره شهادت ابوعاقله شد و اعلام کرد که یافته‌های سازمان ملل و بازسازی های انجام شده توسط رسانه‌های مهم نشان می‌دهند خبرنگار تلویزیون الجزیره در مجاورت درگیری مسلحانه مبارزان فلسطینی با نظامیان صهیونیستی نبوده و نمی‌توانسته در مسیر شلیک گلوله باشد.

روز دوشنبه پس از گذشت چهار ماه از شهادت ابوعاقله، اسرائیل سرانجام اعتراف کرد که "به احتمال زیاد" یک سرباز اسرائیلی به وی در حالی که درحال تهیه گزارش خبری بوده، شلیک کرده است.

در این گزارش آمده است که خبرنگار الجزیره احتمالا توسط یک سرباز اسرائیلی که هدف اصابت گلوله گروهی از مردان مسلح فلسطینی قرار داشته، کشته شده است. در این گزارش ادعا می‌شود که این سرباز از دوربین تلسکوپی استفاده می‌کرده و ابوعاقله را اشتباها به‌ عنوان یکی از اهداف مسلح خود شناسایی کرده است. ارتش رژیم صهیونیستی اینگونه نتیجه گیری کرده که هیچ جنایتی صورت نگرفته، بنابراین هیچ کس تحت تعقیب قرار نخواهد گرفت.

با این حال، گزارش‌های شاهدان عینی و فیلم‌های ثبت شده از ابوعاقله و اطراف او در زمان شهادتش نشان از درگیری مسلحانه ندارد. او همچنین جلیقه و کلاه ایمنی بر داشت که به وضوح علامت خبرنگار بر روی آن مشخص بود.

تحقیقات سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که سربازان اسرائیلی «چند گلوله به‌ظاهر هدفمند» به ابوعاقله و دیگر خبرنگاران شلیک کردند.

تحقیقات نیویورک تایمز، سی‌ان‌ان، واشنگتن پست و سایر رسانه‌ها، روایت رسمی رژیم صهیونیستی از وقایع اردیبهشت ماه را زیر سوال می‌برد. نیویورک تایمز معتقد است که در زمان شلیک به خبرنگار الجزیره هیچ فلسطینی مسلحی در نزدیکی وی حضور نداشته است.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی درباره گزارش ارتش رژیم صهیونیستی درباره نتایج تحقیقاتش درباره شهادت خبرنگار فلسطینی-آمریکایی شبکه الجزیره اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل بر خواسته اش مبنی بر لزوم پاسخگو کردن عاملان کشته شدن ابوعاقله تاکید دارد. دوجاریک افزود: خبرنگاران هرگز نباید قربانی خشونت باشند بلکه باید با آزادی کامل و بدون هیچ ترس و هراسی از آزار و اذیت و کشته شدن، قادر به انجام وظیفه خود باشند.

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین در تشریح حادثه شهادت وی در آن زمان اعلام کرد: این خبرنگار هنگام پوشش خبری یورش صهیونیستها به اردوگاه جنین در شمال کرانه غربی در حالیکه جلیقه خبرنگاری بر تن داشت، از ناحیه سر هدف اصابت گلوله نظامیان صهیونیست قرار گرفت و کشته شد و «علی السمودی» تهیه‌کننده این شبکه نیز زخمی شد.

پربیننده ترین خبرها