توضیحات رئیس شورای عالی قضایی عراق درباره رد درخواست انحلال پارلمان

توضیحات رئیس شورای عالی قضایی عراق درباره رد درخواست انحلال پارلمان
يکشنبه 20 شهريور 1401 - 09:32

رئیس شورای عالی قضایی عراق گفت که ناتوانایی دستگاه قضایی در انحلال پارلمان به دلیل نبود ماده قانونی درباره نقض قانون اساسی یا نبود متن قانونی درخصوص تخلف صورت گرفته توسط پارلمان عراق است.

العالم - عراق

فائق زیدان در بیانیه ای گفت: نقض قانون اساسی یا اقدامات غیرمقبول از لحاظ اجتماعی و اخلاقی زمانی توسط قاضی قابل بازپرسی است که متن صریحی مبنی بر مجازات آن بنابر شروط قانونی که در قانون اساسی آمده است وجود داشته باشد و به عنوان مثال، دستگاه قضایی کاملا از پیامدهای منفی نقض قانون اساسی که پس از انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۲۱ رخ داده مبنی بر عدم پایبندی به زمانبندی های قانونی در تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور بنابر ماده ۶۶ قانون اساسی مطلع است.

رئیس شورای عالی قضایی عراق تصریح کرد: با وجود واضح بودن این نقض قانون اساسی اما دستگاه قضایی نتوانست این نقض قانون را حل یا مرتکبان آن را بازپرسی کند به دلیل آنکه قانونی که این اقدام را مجاز شمارد وجود ندارد و این مساله به روشنی در حکم دادگاه عالی فدرال به تاریخ ۷ سپتامبر ۲۰۲۲ درخصوص دعوای انحلال پارلمان دیده شده است، زیرا با وجود اینکه دستگاه قضایی با مدعی در این دعوا موافق با نقض قانون اساسی از سوی پارلمان است و این نقض را به صورت واضح تشخیص داده است اما این دعوا را رد کرده است.

زیدان دلیل این حکم را این مساله بیان کرد که جزای این نقض قانون اساسی براساس ماده ۶۴ قانونی اساسی انحلال پارلمان توسط خود پارلمان با اکثریت مطلق اعضای پارلمان بنابه درخواست یک سوم اعضای آن یا درخواست نخست وزیر و با موافقت رئیس جمهور است.

وی افزود که دادگاه فدرال در حکم خود اعلام کرده است که از لحاظ قانون اساسی و به موجب ماده ۹۳، اختیار انحلال پارلمان را ندارد.

رئیس شورای عالی قضایی عراق در پایان اعلام کرد که این موارد و غیره مستلزم بازبینی در بندهای قانون اساسی است که مانع از تشکیل دولت شده و مسبب بروز بن بست سیاسی کنونی و اتفاقات تاسف‌بار همراه با آن شده است، باید قانون اساسی مجازات تخلف از نص قانون را به شکلی آشکار و غیر قابل تفسیر و تاویل مشخص کند.

دادگاه عالی فدرال عراق چهارشنبه گذشته شکایت جریان صدر برای انحلال پارلمان عراق را رد کرده بود. این دادگاه اعلام کرده بود که رسیدگی به این موضوع در حیطه اختیارات این دادگاه نیست.

پربیننده ترین خبرها