«چارچوب هماهنگی» اکثریت پارلمان عراق را در اختیار دارد

«چارچوب هماهنگی» اکثریت پارلمان عراق را در اختیار دارد
دوشنبه 21 شهريور 1401 - 00:37

نماینده حزب دموکرات کردستان عراق با اذعان به اینکه چارچوب هماهنگی اکثریت پارلمان را در اختیار دارد گفت که حزب دموکرات و ائتلاف السیاده برای انحلال پارلمان، نماینده کافی ندارند.

العالم - عراق

شیروان الدوبردانی نماینده حزب دموکرات کردستان عراق شامگاه امروز یکشنبه تأکید کرد که بدون حصول توفق، امکان ندارد کابینه در این کشور تشکیل شود.

الدوبردانی، در گفت‌وگو با شبکه العهد، در واکنش به دیدار محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق با خمیس الخنجر رئیس ائتلاف السیاده و مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان گفت که حزب دموکرات و ائتلاف «السیاده» (به رهبری الحلبوسی)، برای انحلال پارلمان، نماینده کافی ندارند.

وی با اذعان به اینکه، کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) اکثریت پارلمان را در اختیار دارد، تصریح کرد، حزب دموکرات هم به مذاکرات خود با احزاب سیاسی حاضر در بغداد ادامه خواهد داد.

این نماینده کُرد با بیان اینکه حزب دموکرات خواستار تضمین برای پذیرش نتایج انتخابات آینده است، خبر داد که این حزب تلاش خواهد کرد بین چارچوب هماهنگی و جریان صدر، همگرایی ایجاد کند.

در همین ارتباط، فرهاد علاء الدین رئیس شورای مشورتی عراق امروز یکشنبه خبر داد که ائتلاف سه‌گانه (جریان صدر، حزب دموکرات کردستان و ائتلاف السیاده) از بین رفت و آخرین میخ بر پیکر آن کوبیده شد(جزئیات بیشتر).

پیشتر «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر در پیامی از دستگاه قضایی برای مداخله و انحلال پارلمان طی یک هفته درخواست کرده بود. افرادی که خواستار انحلال پارلمان عراق هستند، آن را به عدم انجام وظایفش و تکمیل وظایف قانون اساسی طی ده ماه اخیر متهم می‌کنند.

جریان صدر از بیش از یک ماه گذشته به دلیل اختلافات سیاسی، طرفدارانش را به تظاهرات در عراق وا داشت و این افراد تا پیش از سخنرانی اخیر رهبر جریان صدر با اشغال ساختمان پارلمان روند سیاسی کشور را تعطیل و تشکیل دولت جدید را به تاخیر انداختند.

پس از تشدید اغتشاشات در بغداد، سید مقتدی الصدر در یک سخنرانی از مردم عراق عذرخواهی کرد و با تعیین‌ ضرب‌الاجلی یک‌ساعته خواستار خروج فوری حامیان این جریان از «منطقه سبز» بغداد شد. پس از سخنرانی رهبر جریان صدر، حامیان این جریان بلافاصله منطقه سبز را ترک کردند و اوضاع در عراق تقریبا به حالت عادی بازگشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها