تدارک «سازمان پیمان امنیت جمعی» برای پایان درگیری‌ باکو و ایروان

تدارک «سازمان پیمان امنیت جمعی» برای پایان درگیری‌ باکو و ایروان
سه شنبه 22 شهريور 1401 - 16:44

به دنبال درخواست ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی برای مقابله با «تجاوزگری» جمهوری آذربایجان، این سازمان از تدارک برای پایان دادن به درگیری‌های دو کشور خبر داد.

العالم - آسیا

سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) که ارمنستان یکی از کشورهای عضو آن است، به درگیری‌های شدید شامگاه دوشنبه نظامیان جمهوری آذربایجان و ارمنستان واکنش نشان داد.

اظهارنظرها درباره درگیری‌های شدید شامگاه دوشنبه (دیشب) جمهوری آذربایجان و ارمنستان که از هر دو طرف تلفات بر جا گذاشته است، ادامه دارد؛ درگیری‌هایی که باکو و ایروان هر کدام طرف دیگر را مقصر آغاز آن خوانده است.

در ادامه واکنش‌ها به این درگیری‌ها، سازمان پیمان امنیت جمعی که مقر آن در مسکو پایتخت روسیه قرار دارد، با انتشار بیانیه‌ای «توسل به زور» در مناطق مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این سازمان اعلام کرد که کار بر روی استفاده از مکانیسم‌های سازمان پیمان امنیت جمعی برای حل و فصل وضعیت در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان سازماندهی شده است.

سازمان پیمان امنیت جمعی افزود: «استفاده از زور در مرز ارمنستان و آذربایجان غیرقابل قبول است، باید از روش‌ها و توافقات سیاسی و دیپلماتیک استفاده شود».

واکنش این سازمان در شرایطی انجام شده که ارمنستان رسما خواستار کمک روسیه، سازمان پیمان امنیت جمعی و شورای امنیت سازمان ملل برای مقابله با «تجاوزگری» جمهوری آذربایجان شده بود.

کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی هستند.

مقام‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان در توضیح چرایی آغاز درگیری‌های شدید شب گذشته، هر کدام طرف مقابل را بابت آغاز درگیری‌ها و انجام اقدامات تحریک‌آمیز مقصر خوانده‌اند.

در حالی که وزارت خارجه جمهوری آذربایجان بدون اشاره به تعداد کشته‌های درگیری‌ها با ارمنستان اعلام کرد که ارتش جمهوری آذربایجان تلفات داده است، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان طی سخنرانی در پارلمان شمار کشته‌های نظامیان ارمنستانی را ۴۹ نفر اعلام کرده است

پاشینیان البته به قانونگذاران ارمنستانی گفت که درگیری‌ها ادامه دارد اما از صبح امروز (سه‌شنبه) از شدت آن کاسته شده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها