رویترز: بیشتر کانادایی ها سلطنت انگلستان را «منسوخ» می‌دانند

رویترز: بیشتر کانادایی ها سلطنت انگلستان را «منسوخ» می‌دانند
چهارشنبه 23 شهريور 1401 - 11:22

مرگ ملکه الیزابت، پرسش‌های جدیدی را درباره تداوم سلطنت انگلستان بر کانادا مطرح کرده است.

العالم _ آمریکا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، تعداد فزاینده‌ای از کانادایی‌ها نمی‌خواهند یک پادشاه خارجی آنها را نمایندگی کند.
انگلستان در اواخر سده 1500 کانادا را مستعمره کرد و این کشور به طور رسمی تا سال 1982 بخشی از کشورهای تحت سلطه انگلستان باقی ماند. اکنون این کشور عضوی از کشورهای مشترک المنافع انگلستان است که پادشاه انگلستان را به عنوان رئیس دولت پذیرفته اند.
نام ده ها شهر کانادا، مانند لندن و ویندزور، نشان دهنده این رابطه طولانی است. اما بر اساس نظرسنجی موسسه انگوس رید در آوریل، 51 درصد از کانادایی ها نمی خواهند سلطنت انگلستان بر کانادا ادامه یابد، در حالی که این رقم در ژانویه 2020 45 درصد بود. تنها 26 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که باید این وضع ادامه یابد و 24 درصد درباره ادامه یا توقف این وضع مطمئن نبودند.
علاوه بر این، طبق نظرسنجی Leger که در روز سه‌شنبه منتشر شد، حدود 77 درصد از کانادایی‌ها گفتند که هیچ دلبستگی به سلطنت انگلستان ندارند.
فلاویو ولپ، رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو کانادا در این خصوص گفت: «کانادا تنها کشور عضو گروه 7 است که رئیس دولت آن شهروند کشور دیگری است.»
ولپ با اشاره به شهر کانادایی «ویندزور» و مقایسه آن با نام مشابه «خانه ویندزور» (خانه سلطنتی انگلستان) افزود: «من ترجیح می دهم شخصی از ویندزور به جای خانه ویندزور" رئیس دولت شود. ما باید به عنوان یک کشور، در مورد اینکه آیا می‌توانیم یک کانادایی را برای پر کردن یک پست تشریفاتی پیدا کنیم، گفتگوهایی جدی داشته باشیم.»
بیشتر کانادایی‌ها رابطه خود را با یک حاکمیت خارجی ناخوشایند می دانند. جان نیلسن، 61 ساله، یک پیمانکار در اتاوا، در این خصوص گفت: «سلطنت منسوخ شده است و هیچ ارتباطی با دولت ما ندارد. من فکر می کنم زمان آن رسیده است که ما روی پای خودمان بایستیم.»
افرادی که در کِبِک حضور دارند، استانی که بیشتر ساکنانش فرانسوی‌زبان هستند، احساس پیوند کمتری با انگلستان دارند. 71 درصد از آنها در نظرسنجی آنگوس رید گفتند که دیگر نیازی به سلطنت نمی‌بینند، و 87 درصد گفتند هیچ وابستگی به خانواده سلطنتی انگلستان ندارند.
یک پنجم جمعیت کانادا تازه واردانی هستند که ارتباط اندکی با انگلستان دارند و مردم بومی تمایل کمی به قدرت استعماری این کشور دارند. در یکی از نمونه‌های بارز این بی‌علاقگی، فعالان بومی مجسمه ملکه را در محوطه مجلس قانونگذاری منیتوبا در سال 2021 به پایین کشیدند.
نیگان سینکلر، استاد مطالعات بومی در دانشگاه مانیتوبا، در مطلبی برای نشریه فری وینیپگ که پس از مرگ ملکه انگلستان منتشر شد، نوشت: «علاوه بر فرصت‌های بسیار زیاد برای ثبت عکس در کنار رؤسایی که با آرایش‌های زیادی ظاهر می شوند، سلطنت ملکه الیزابت برای همیشه با انفعال در یادها خواهد ماند.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها