همزمان با درگیری مرزی با تاجیکستان؛

اولین پایگاه هواپیماهای بدون سرنشین قرقیزستان افتتاح شد

اولین پایگاه هواپیماهای بدون سرنشین قرقیزستان افتتاح شد
چهارشنبه 23 شهريور 1401 - 12:44

نخستین پایگاه هواپیماهای بدون سرنشین قرقیزستان با هدف حفاظت از مرزهای این کشور امروز (چهارشنبه) افتتاح شد.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش خبرگزاری آکی پرس، صادیر جپاروف رئیس جمهور قرقیزستان در مراسم افتتاح نخستین پایگاه پهپادی این کشور تاکید کرد که این پایگاه وظایف اصلی پدافند هوایی نیروهای زمینی و واحدهای نظامی نیروهای مسلح قرقیزستان را برای حفاظت از مرزها انجام می دهد.

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که از توان عملیاتی تجهیزات خریداری شده برای تقویت پایگاه ها و تامین امنیت مرزها تنها در رزمایش هایی با هدف حفاظت از حاکمیت این کشور استفاده شود.

جباروف تصریح کرد: «من همیشه گفته ام که قرقیزستان کشوری آرام است. تاکید می‌کنم که تلاش ما برای تقویت نیروهای مسلح فقط بر روی دفاع متمرکز است.»

هواپیماهای بدون سرنشین بایراکتار توسط افسران سرویس گارد مرزی که آموزش های مناسب را گذرانده اند هدایت می شوند. این اولین گروه از افسران - مرزبانان است که از مرزهای قرقیزستان در آسمان محافظت می کنند.
قرقیزستان کشور کوچک و محصور در خشکی از زمان استقلال خود از اتحاد جماهیر شوروی در ۳۱ سال گذشته، هرگز نیروی هوایی زیادی نداشته است. امروز بیشکک امیدوار است با تهیه هواپیماهای بدون سرنشین، تا حدی این کمبود را جبران کند.

در سال‌های اخیر مناطق مرزی قرقیزستان و تاجیکستان صحنه زد و خوردهای مکرری بوده است که آخرین حادثه روز گذشته رخ داد. در این درگیری مرزی یک مرزبان تاجیکستانی کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش ایرنا، تاجیکستان با قرقیزستان ۹۷۲ کیلومتر مرز مشترَک دارد. از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی (سابق) تا کنون دو کشور همسایه تنها بر سر تعیین و علامت‌گذاری نزدیک ۵۲۰ کیلومتر خط مرزی به توافق رسیدند.

بقیه خط مرز دو کشور مشخص نشده و به این دلیل ساکنان مناطق مرزی بر سر استفاده از منابع آب، راه، چراگاه و زمین با هم اختلاف نظر دارند. این اختلاف‌ها گاهی منجر به زخمی و حتی کُشته شدن شهروندان دو کشور همسایه می‌شود.

پربیننده ترین خبرها