آغاز دور جدید درگیری میان مرزبانان قرقیز و تاجیک

آغاز دور جدید درگیری میان مرزبانان قرقیز و تاجیک
چهارشنبه 23 شهريور 1401 - 11:43

دست‌کم 1 سرباز تاجیک در درگیری‌های مرزی میان تاجیکستان و قرقیزستان کشته شد و 2 سرباز دیگر مجروح شدند.

العالم _ آسیا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، مرزبانان قرقیزستان و تاجیکستان روز چهارشنبه پس از اختلافات تازه در مورد مرز بین این دو کشور آسیای مرکزی با یکدیگر درگیر شدند. مقامات هر دو طرف وقوع این درگیری‌ها را تأیید کردند.

این درگیری که در آستانه برگزاری یک نشست امنیتی-‌منطقه ای و در پس‌زمینه درگیری بین روسیه و اوکراین و همچنین آذربایجان و ارمنستان رخ می دهد، پس از آن آغاز شد که مرزبانان قرقیزستان تاجیک ها را به موضع گیری در بخشی از مرز متهم کردند که هنوز مرزبندی نشده است.

قرقیزستان و تاجیکستان هر دو با روسیه متحد هستند و پایگاه های نظامی روسیه را میزبانی می کنند، اما درگیری بر سر مسائل مرزی میان آنها به کرات رخ می دهد و این اختلافات سال گذشته تقریباً منجر به جنگ همه جانبه بین این جمهوری های شوروی سابق شد.

تاجیکستان در بیانیه ای گفت گارد مرزی قرقیزستان به طور ناگهانی با اسلحه و خمپاره به پاسگاه های این کشور حمله کرده است. به گزارش خبرگزاری ریانووستی روسیه ، نیروی مرزی تاجیکستان اعلام کرد در این حادثه یک مرزبان کشته و دو نفر زخمی شدند. قرقیزستان فوراً تلفات جانی را گزارش نکرده است.

انتظار می رود رهبران قرقیزستان و تاجیکستان در نشست سران سازمان امنیت شانگهای در ازبکستان این هفته در کنار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ، رهبر چین و همچنین تعدادی دیگر از رهبران جهان شرکت کنند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها