مقام پیشین ناتو: روسیه ممکن است به سلاح هسته ی متوسل شود

مقام پیشین ناتو: روسیه ممکن است به سلاح هسته ی متوسل شود
چهارشنبه 23 شهريور 1401 - 13:38

«رز گوته مولر» (Rose Gottemoeller) معاون سابق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو ) مدعی شد پیشروی نیروهای اوکراینی می تواند ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را متقاعد کند تا از سلاح های هسته ای استفاده کند.

العالم ـ اروپا

هفته نامه نیوزویک نوشت: این دیپلمات آمریکایی که در دوران ریاست ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ میلادی خدمت کرده است، هشدار داد پیشروی های اخیر کی یف در منطقه خارکیف و شکست روسیه می تواند پوتین را به واکنش وا دارد.

گوته مولر که سابقه معاونت کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی وزارت خارجه آمریکا را در کارنامه حرفه ای خود دارد، روز سه شنبه در برنامه «تودی» رادیو بی بی سی گفت، با نگاهی بر رفتارهای پوتین و حامیانش در بحران کنونی، نگران آن هستم که روسیه به شیوه های غیرقابل پیش بینی واکنش نشان دهد که این شیوه ها حتی می تواند شامل استفاده از سلاح های کشتار جمعی باشد.

وی به این سوال که آیا منظور او «به نوعی حمله هسته ای است» پاسخ مثبت داد. این مقام سابق ناتو با این حال گفت فکر نمی کند این سلاح ها شامل موشک های بالستیک قاره پیما، موشک های زیردریایی پرتاب به هدف آمریکا باشد.

معاون سابق دبیر کل ناتو افزود: ما از همان ابتدای بحران نگران بودیم که پوتین هشدارهایش درباره سلاح های هسته ای را در یک حمله هسته ای به نمایش بگذارد. این می تواند شامل یک حمله بر فراز دریای سیاه یا حمله به تاسیسات نظامی اوکراین باشد که ترس و وحشت را نه تنها در بین اوکراینی ها بلکه متحدان کی یف ایجاد خواهد کرد.

این مقام ناتو در ابتدای جنگ اوکراین گفته بود نگران آن است که روس ها حملات «پرچم دروغین» را به نمایش گذاشته و یا عملیات شیمیایی یا بیولوژیکی را علیه اهداف اوکراینی انجام دهند و کی یف را مقصر بشناسند. (هدف از عملیات «پرچم دروغین»، مخفی نگه داشتن هویت مرتکبین اصلی یا بدنام کردن طرف مقابل و ایجاد بهانه‌ای برای حمله به او است).

به گفته مقام ناتو، این امر باعث حملات سایبری یا استفاده از سلاح های متعارف می شود اما نباید فورا به سلاح هسته ای متوسل شد.

نیوزویک در ادامه نوشت که برای اظهارنظر در این زمینه تلاش کرده با گوته مولر و وزارت دفاع روسیه تماس بگیرد.

به نوشته این رسانه، این اظهارات در حالی مطرح شده که آندرس فوگ راسموسن دبیرکل سابق ناتو نیز گفته متحدان اوکراین باید به تعهدات خود برای مجهز کردن کی یف به سلاح و سرمایه گذاری بر روی نیروهای دفاعی این کشور عمل کنند.

به گزارش ایرنا، به غیر از درخواست ها برای تجهیز بیشتر اوکراین به سلاح از سوی غرب، در گزارشی که روز سه شنبه راسموسن منتشر کرد بیان شده که اقدامات امنیتی می تواند روسیه را از تجاوز به اوکراین باز دارد.

در ابتدای جنگ اوکراین، پوتین نیروهای هسته ای خود را به وضعیت آماده باش درآورد و در حالی که کارشناسان تلویزیون دولتی روسیه درباره تهدیدهای هسته ای صحبت می کردند، کارشناسان نظامی درباره احتمال متوسل شدن روسیه به چنین سلاح هایی ابراز تردید کرده بودند.

پربیننده ترین خبرها