توفان، پرتاب موشک "آرتمیس 1" ناسا به ماه را تهدید می کند

توفان، پرتاب موشک
شنبه 2 مهر 1401 - 11:06

احتمال می‌رود مأموریت موشک "آرتمیس 1" ناسا به ماه که قرار است روز سه شنبه انجام شود، بار دیگر با چالش مواجه شود.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، ماموریت جدید و بدون سرنشین ناسا به ماه با مشکلات جدیدی روبرو شده است.
پس از آنکه مشکلات فنی دو تلاش برای پرتاب چند هفته پیش را با شکست مواجه کرد، تکمیل مجدد ماموریت آرتمیس 1 که برای روز سه‌شنبه برنامه‌ریزی شده است، اکنون توسط یک توفان در دریای کارائیب تهدید می‌شود.
این توفان که هنوز نامی برای آن تعیین نشده است، در حال حاضر در جنوب جمهوری دومینیکن مشاهده می شود. اما انتظار می‌رود در روزهای آینده به یک مشکل بزرگ تبدیل شود و بتواند به سمت شمال فلوریدا حرکت کند، یعنی مرکز فضایی کندی؛ جایی که قرار است موشک ناسا از آنجا پرتاب شود.
مایک بولگر، مدیر سیستم های زمینی اکتشافی ناسا روز جمعه در این خصوص به خبرنگاران گفت: «برنامه اول ما این است که در مسیر عملیات باقی بمانیم و پرتاب را در 27 سپتامبر انجام دهیم. اما متوجه شدیم که باید واقعاً دقت کنیم و به طرح دوم فکر کنیم.»
بر روی سکوی پرتاب، موشک نارنجی و سفید ناسا می تواند در برابر وزش باد با سرعت 137 کیلومتر در ساعت مقاومت کند. اما اگر متصدیان مجبور به محافظت از آن شوند، پنجره پرتاب فعلی که تا 4 اکتبر ادامه دارد، از دست خواهد رفت.
پنجره بعدی پرتاب از 17 تا 31 اکتبر با یک امکان برخاستن در روز به جز از 24 تا 26 و 28 اکتبر در دسترس است.
ماموریت موفق آرتمیس 1 پس از سال ها تاخیر و هزینه های بیش از حد، کمک بزرگی برای آژانس فضایی ایالات متحده خواهد بود. اما پس از اینکه موشک با اشکالات فنی از جمله نشت سوخت مواجه شد، یک شکست دیگر ضربه‌ای به ناسا محسوب خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها