گزارش سازمان ملل از حضور "گروه‌های تروریستی خارجی" در افغانستان

گزارش سازمان ملل از حضور
سه شنبه 5 مهر 1401 - 13:57

سازمان ملل متحد امروز (سه‌شنبه) نگرانی‌های امنیتی فزاینده در افغانستان را مطرح کرده و در عین حال روندهای نگران‌کننده‌ای را که در ماه‌های اخیر مشاهده شده، به‌ویژه تداوم حضور گروه‌های تروریستی خارجی در این کشور را برجسته کرد.

العالم - آسیا

این نگرانی‌ها در تازه‌ترین گزارش فصلی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت درباره افغانستان مطرح شده است.

در گزارش سازمان ملل آمده است: این وضعیت امنیتی، در ماه‌های اخیر روند نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد، به‌ویژه مجموعه حملات داعش خراسان، درگیری‌های مکرر مخالفان مسلح با نیروهای امنیتی دوفاکتو طالبان و ادامه حضور گروه‌های تروریستی خارجی در افغانستان.

در این گزارش آمده است، تعهد طالبان به تضمین این که هیچ گروه یا فردی از خاک افغانستان برای تهدید امنیت کشورهای دیگر استفاده نخواهد کرد، باید از طریق اقدامات مشخص ادامه یابد. در این گزارش سه ماهه آمده است: از رهبری طالبان خواسته می‌شود تا در گفت‌وگوی جدی مبارزه با تروریسم برای تقویت همکاری‌های بین‌المللی در مقابله با این تهدیدها شرکت کند و در عین حال به تعهدات بر اساس قوانین بین‌المللی عمل کند.

در این گزارش سازمان ملل از طالبان خواسته شده است که از حقوق و آزادی‌های اساسی همه افغان‌ها از جمله زنان و دختران محافظت کنند.

در گزارش سازمان ملل آمده است: ادامه محدودیت‌ها بر بهره‌مندی کامل زنان و دختران افغان از حقوق خود، پیامدهای زیان‌بار پایداری برای بهبود و ثبات افغانستان خواهد داشت. اتکا به برنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی برای محدود کردن حقوق زنان، به گسترش محیط ارعاب می‌افزاید؛ ارعابی که با اجرای مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز به دست مقامات دوفاکتو طالبان علیه افراد، به دلیل قصور واقعی یا تصور شده در پایبندی به آنها بیشتر می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: زنان به طور نامتناسبی برای تخلفات گزارش‌شده مورد هدف قرار می‌گیرند. مقامات دوفاکتو طالبان باید اقداماتی را برای پاسخگویی پرسنل خود در قبال چنین اقداماتی و جلوگیری از تکرار آنها انجام دهند.

سازمان ملل همچنین به این نتیجه رسید که کوچک شدن فضای مدنی در نتیجه فشار مداوم از سوی مقامات دوفاکتو طالبان بر روزنامه‌نگاران و فعالان جامعه مدنی باعث نگرانی است. در این گزارش آمده است: از مقامات دوفاکتو خواسته می‌شود که امنیت خبرنگاران و اعضای جامعه مدنی را تضمین کنند و آزادی‌های اساسی عقیده، بیان، اجتماعات مسالمت‌آمیز و انجمن‌ها را برای همه افغان‌ها، زنان و مردان رعایت و ترویج کنند.

این گزارش جدید سازمان ملل در پی گزارش هیئت کمک‌رسان سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) مطرح می‌شود که در ماه ژوئیه منتشر شد و وضعیت حقوق بشر در افغانستان را از زمان روی کار آمدن دوباره طالبان در این کشور تشریح کرد.

این گزارش، خلاصه‌ای از یافته‌های یوناما در رابطه با حمایت از غیرنظامیان، قتل‌های فراقانونی، شکنجه و بدرفتاری، دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه، حقوق زنان و دختران در افغانستان، آزادی‌های اساسی و وضعیت محل‌های بازداشت است. این گزارش همچنین حاوی توصیه‌هایی به مقامات دوفاکتو طالبان و جامعه بین‌المللی است.

با وجود کاهش کلی و قابل توجه خشونت مسلحانه، بین اواسط اوت ۲۰۲۱ تا اواسط ژوئن ۲۰۲۲، یوناما ۲۱۰۶ مورد تلفات غیرنظامی را در افغانستان ثبت کرده است. اکثر تلفات در میان غیرنظامیان، به حملات هدفمند گروه مسلح داعش خراسان علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی در مکان‌هایی که آنها به مدرسه می‌روند، عبادت می‌کنند و به زندگی روزمره خود می‌پردازند، نسبت داده شده است.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها