لبنان: در مرزبندی دریایی با رژیم صهیونیستی هیچ نقطه از سرزمین واگذار نشده است

لبنان: در مرزبندی دریایی با رژیم صهیونیستی هیچ نقطه از سرزمین واگذار نشده است
سه شنبه 5 مهر 1401 - 17:04

فقط چند روز تا آخرین ایستگاه مذاکرات بر سر پرونده ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی باقی مانده است.

العالم - لبنان

فقط چند روز تا آخرین ایستگاه مذاکرات بر سر پرونده ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی باقی مانده است.

آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی پس از برگزاری اعیاد یهودی برای دریافت آخرین پاسخ تل آویو آماده خواهد بود تا بتواند پیش نویس توافق درباره مرزهای مشترک دریایی را به بیروت ارسال کند و پیش بینی می شود بین روزهای چهارشنبه تا پنج شنبه آینده این اتفاق رخ دهد.

به نظر می رسد هوکشتاین درمورد بندهای مربوط به مرزهای بلوک های اختصاصی هر دو طرف و نیز مولفه های ویژه هر کدام، تثبیت حق لبنان در کل میدان قانا، نبود هر نوع مشارکتی در کارها یا سود بین دو طرف و نیز آخرین پاسخ اسرائیل درمورد آنچه منطقه امنیتی داخل آب های اقلیمی لبنان نامیده می شود، موافقت اساسی این رژیم را به دست آورده است.

یک منبع روز سه شنبه به روزنامه الاخبار گفت که آنچه در نشست های نیویورک به دست آمده، چند موضوع را به سرانجام رسانده است به گونه ای که لبنان بتواند موضع میانجی آمریکایی را بپذیرد.

این منبع افزود لبنان یک هفته پیش دریافت پیش نویس میانجی آمریکایی را رد کرد زیرا موضوع منطقه امنیتی برای این کشور قابل قبول نبود. با این حال آنچه باعث تاخیر شد تصمیم نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان برای بررسی ایده مبادله بود به این صورت که منطقه امنیتی یاد شده تحت حاکمیت اسرائیل قرار گیرد و در مقابل مساحت موازی در عمق دریا در اختیار لبنان باشد.

با این حال جر و بحث ها بر سر موضوعات مختلف این ایده را کنار زد و مسئله به حالت قبل بازگشت که به این صورت است:

-منطقه موسوم به منطقه امنیتی جزو آب های اقلیمی لبنان قرار می گیرد. این منطقه هم اکنون در اشغال اسرائیل است و همه طرف های رسمی و سیاسی لبنان تحت هیچ شرایطی از آن دست نخواهند کشید.

-هرگونه راه حلی برای مشکل این منطقه به هیچ وجه نباید به مرزهای زمینی ربط داده شود و هرگونه اقدام خاصی که در این منطقه بتوان به آن تکیه کرد، به هیچ وجه به آنچه روی زمین است به ویژه به نقطه رأس ناقوره و نقطه B1 ارتباطی ندارد.

-لبنان آماده است درمورد چارچوب ها و راه حل هایی بحث کند که این منطقه را از هر گونه حضور نظامی دور کند با این حال اسرائیل ایده منطقه حائل را نمی پذیرد، ایده ای که جزو پیشنهادی است که نبیه بری رئیس پارلمان لبنان آن را مطرح کرد که طبق آن منطقه یاد شده تحت نظارت نیروهای بین المللی قرار گیرد و هیچ کدام از دو طرف به آن نزدیک نشوند.

-لبنان مولفه هایی را که باعث حفظ حقوق کامل آن در همه بلوک ها شود، تثبیت می کند. لبنان همچنین حق خود را در میدان گازی قانا حفظ خواهد کرد و توافقات جانبی بین اسرائیل و شرکت های بین المللی فعال در این میدان هیچ ارتباطی به لبنان ندارد .

به گفته این مرجع، انتظار می رود هوکشتاین با توجه به امتناع لبنان از دست کشدن از خواسته های خود، پیش نویس پیشنهادی را ارائه کند که راه حلی برای مشکل منطقه امنیتی داشته باشد.

این مرجع تخمین می‌زند که سران رژیم اشغالگر تنها پیشنهادهایی را می‌پذیرند که پروژه را متوقف نمی‌کند.

همزمان آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در حال برقراری تماس هایی هستند تا به یائیر لاپید که با فشار مخالفانش به سرکردگی بنیامین نتانیاهو روبرو است، کمک کنند. کار بدانجا رسیده که یک دیپلمات بلندپایه غربی به دست اندرکاران مذاکرات گفت: صحبت نتانیاهو را رها کنید، زیرا آمریکا متولی امر است!

این مرجع روشن کرد که پس از دریافت پیش‌نویس مکتوب توسط لبنان، میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور، رایزنی‌هایی را با نجیب میقاتی نخست‌وزیر مکلف لبنان، نبیه بری رئیس پارلمان و نیروهای ذیربط در سطح ملی آغاز خواهد کرد تا زمینه اتخاذ یک موضع رسمی واحد فراهم شود و نتیجه کار به میانجی آمریکایی ابلاغ خواهد شد. پس از آن مذاکرات وارد مرحله جدیدی با عنوان «تایید توافق در نشست های جداگانه در ناقوره» خواهد شد.

همچنین نشست ناقوره برای مذاکره در مورد مواد توافقنامه نیست، بلکه برای تایید و بررسی قانونی، اداری و فنی آنهاست. عون رئیس جمهور لبنان قبل از تشکیل هیأت مربوط به این مرحله از مذاکرات، با همه طرف ها رایزنی خواهد کرد.

قرار است هیات مذکور متشکل از متخصصان حقوق بین الملل و معاهدات بین المللی و همچنین کارشناسان نظامی، اداری و فنی باشد و وظیفه بررسی متن توافق نامه را برعهده گیرد.

این مرجع گفت: آنچه که جلسات ناقوره به امضای توافقنامه بین دو طرف ختم نمی شود و هیچ سند مشترکی به امضای دو طرف نخواهد رسید. همچنین لبنان به طرف آمریکایی اعلام کرده است که مطلقا از نامیدن این «توافق» با عنوان «معاهده» خودداری می کند. آنچه در حال اجراست تنها امضای نامه ای توسط لبنان و ارسال آن به سازمان ملل متحد است مختصات مرزهای دریایی و مناطق اقتصادی را به طور کامل شامل می شود. همزمان رژیم صهیونیستی نامه ای مشابه اما جداگانه ارسال خواهد کرد. پس از آن توافق غیرمستقیم اعلام می شود. به دنبال آن کار روی زمین برای عملیات اکتشاف و استخراج آغاز خواهد شد.

در همین زمینه، بر اساس اخبار دریافت شده طرف فرانسوی بازگشته و به مقامات رسمی لبنانی و حزبی مربوطه اطلاع داده است که مدیریت شرکت توتال تعهد خود را برای حضور فوری بلافاصله پس از اعلام توافق تاکید می کند. این شرکت برنامه کاری جداگانه ای را بین لبنان و رژیم صهیونیستی تدوین خواهد کرد و هیچ نقطه مشترکی بین دو طرف وجود نخواهد داشت. همچنین این شرکت به تنهایی مسئول هرگونه راه حل مالی یا غیر مالی مرتبط با حقوق مورد ادعای رژیم صهیونیستی در زمینه میدان گازی قانا خواهد بود. لبنان نه از لحاظ شکل انجام کار و نه از نظر سود، به این پرونده مرتبط نیست و دغدغه این پرونده را نخواهد داشت.

اما توتال فرانسوی تمایل خود را برای خرید سهم شرکت نوواتک روسی اعلام کردند، اما شنیدند که پیشنهادی از سوی ولید فیاض وزیر انرژی لبنان وجود دارد که سهام شرکت روسی را بخرد. ریاض سلامه، رئیس بانک لبنان نیز قول داده که مبالغ مورد نیاز را تامین کند.

این امر می‌تواند مشکلات بزرگی را ایجاد کند، زیرا بری رئیس جمهور این کشور اشاره کرد که داشتن سهام در این شرکت می تواند لبنان را به شریک تجاری یا غیرتجاری رژیم صهیونیستی تبدیل کند و این امر می تواند در رده عادی سازی روابط به شمار رود.

در همین راستا، منابع رسمی به روزنامه الجمهوریه گفته اند که پرونده تعیین مرز در چند روز آینده با یک نقطه سرنوشت ساز و تعیین کننده مواجه خواهد شد چراکه فضا بیش از هر زمان دیگری مثبت است.

این منابع تاکید کردند که در مذاکراتی که در واشنگتن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، طرف لبنانی اشتیاق چشمگیری در میان آمریکایی ها مشاهده کرده است که مایلند در آینده نزدیک به نفع دو طرف درگیر، با تعیین مرزهای دریایی، میان لبنان و رژیم صهیونیستی به این پرونده پایان دهند.

این منابع فاش کردند که طرف آمریکایی تأیید کرده است که زمینه توافق آماده است و در جایگاه خود به عنوان میانجی، تمام تلاش خود را برای رسیدن هرچه سریعتر به این توافق انجام خواهد داد.

در همین زمینه، به نقل از یک مقام سفارت آمریکا در بیروت، آموس هوکشتاین، میانجی آمریکایی در پرونده تعیین مرزهای دریایی لبنان و اسرائیل، به تلاش‌های خود برای دستیابی به توافق بر سر تعیین مرزها ادامه می‌دهد. وی اشاره کرد دولت آمریکا همچنان به کاهش شکاف بین همه طرف ها ادامه می دهد و معتقد است که حل و فصل پایدار امکان پذیر است و از روحیه همکاری دو طرف برای دستیابی به راه حل استقبال می کند.

این مقام آمریکایی افزود: حل مناقشه بر سر مرزهای دریایی اولویت دولت جو بایدن رئیس جمهور این کشور است و ما اعتقاد راسخ داریم که این توافق ثبات پایدار و رونق اقتصادی را برای هر دو طرف فراهم می کند.

در همین زمینه، منابع لبنانی نسبت به مسئولیت رژیم صهیونیستی در رابطه با پرونده مرزبندی هشدار دادند. الجمهوریه بیان کرد با وجود تضمین های دریافتی از آمریکا و غرب، همچنان نگرانی از بابت احتمال هر گونه اقدام تهاجمی از سوی رژیم صهیونیستی پابرجاست. چراکه احتمال مانع تراشی بر سر راه توافق احتمالی در مورد تعیین مرزها برای موکول کردن آن به بعد از انتخابات رژیم صهیونیستی وجود دارد.

این منابع اشاره کردند که این موضوع به اطلاع آمریکایی ها نیز رسیده است و آنها نیز به نوبه خود تاکید کردند که همه طرف ها از انجام هر گونه اقدام تهدید کننده ثبات موجود در منطقه، خودداری کنند.

آنها تاکید کردند که ایالات متحده پرونده مرزبندی را در اولویت های خود قرار داده و به دنبال دستیابی به یک توافق دریایی با لبنان و رژیم صهیونیستی است و آنچه این دولت تاکنون به دست آورده است به عنوان یک دستاورد ملموس و مثبت طبقه بندی می شود که قرار است به زودی به عنوان توافق بین دو طرف اعلام شود.

پربیننده ترین خبرها