عصبانیت سران اروپایی از حق تعیین سرنوشت مناطق دونباس

عصبانیت سران اروپایی از حق تعیین سرنوشت مناطق دونباس
چهارشنبه 6 مهر 1401 - 11:35

برخی از سران ارشد اروپایی در اظهاراتی که حاکی از عصبانیت آنها از تمایل ساکنان شرق اوکراین برای الحاق به روسیه است، نتایج همه‌پرسی در مناطق دونباس را رد کردند.

العالم - اروپا

اعلام نتایج همه‌پرسی در مناطق شرقی اوکراین و درخواست ساکنان مناطق دونباس برای پیوستن به فدراسیون روسیه با واکنش عصبی و مخالفت سران اروپایی همراه شد.

«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا امروز (چهارشنبه) با زیر پا گذاشتن حق تعیین سرنوشت برای مردم دونباس، گفت: «نتایج همه پرسی روسیه در اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسیم زیرا این همه پرسی دروغ و تقلبی است».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، میشل درباره تحریم واردات گاز از روسیه نیز ادعا کرد: «تلاش‌های ما برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی به دور از گاز روسیه ادامه خواهد داشت. کسانی که مسئول خرابکاری در خط لوله نورد استریم هستند را پاسخگو می‌کنیم و تاوان اعمال خود را خواهند پرداخت».

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا - که به گفته مقامات روسی، چند مدتی است خط دیپلماتیک و بی‌طرفانه‌ای که باید داشته باشد را کنار گذاشته - نیز اظهار داشت: «اتحادیه اروپا اجرای غیرقانونی همه پرسی روسیه [در شرق اوکراین] و نتایج جعلی آن را محکوم می‌کند».

بورل همچنین مدعی شد: «نتایج همه پرسی روسیه علاوه بر نقض سیستماتیک حقوق بشر، نقض مجدد حاکمیت اوکراین است. ما بسیار نگران آسیب رسیدن به خطوط نورد استریم هستیم و این حوادث تصادفی نیست».

به نوشته اسپوتنیک، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان نیز در ادامه ادعاهای غیر دموکراتیک و ضد روسی مقامات اروپایی، گفت: «ما نتایج نادرست همه‌پرسی را نخواهیم پذیرفت و به حمایت قاطع از اوکراین ادامه خواهیم داد».

شولتز درباره صدور دستور بسیج بخشی از نیروهای نظامی روسیه و فراخواندن ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره به عملیات نظامی ویژه در دونباس نیز ادعا کرد: «بسیج روسیه، اقدامی از سر استیصال و واکنشی به شکست نیروهای روسی در شرق اوکراین بود».

بامداد امروز بود که رسانه‌های روسی با انتشار نتایج همه‌پرسی در مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا، اعلام کردند که در تمام این مناطق بیش از ۹۵ درصد مردم خواستار الحاق به روسیه و جدایی از اوکراین هستند.

هفته قبل بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با اعلام بسیج نظامی محدود، گفت کشورهای غربی به‌دنبال تضعیف، تجزیه و نابودی کامل روسیه هستند اما مسکو هم دارای سلاح اتمی است و از هر ابزاری برای دفاع از خود استفاده می‌کند.

با این حال، روز دوشنبه نیز «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، که کشورش از متحدان روسیه در منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود، ضمن رد برگزاری همه‌پرسی در شرق اوکراین، گفته بود آنکارا هرگز الحاق مناطق دونباس به روسیه را به‌رسمیت نمی‌شناسد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها