اغتشاشات ایران در ایستگاه بوق اعتراضی

اغتشاشات ایران در ایستگاه بوق اعتراضی
چهارشنبه 6 مهر 1401 - 16:07

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

در حالی که 12 روز از اغتشاشات در ایران می گذرد و در شرایطی که خشونت های تحمیلی در این آشوب ها طی روزهای اخیر کاملا رنگ باخته اند رسانه های سعودی می کوشند تا به هر صورتی و با استفاده از هر ظرفیتی این مساله را سر پا نگهدارند.

تحلیل:

- در اغتشاشات اخیر اگر گفته شود بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال نمایندگی رسانه ای مخالفین جمهوری اسلامی را در هدایت آشوب ها بر عهده داشتند سخنی گزاف نیست. این دو رسانه به شکلی ویژه عهده دار تامین خوراک تبلیغاتی برای رسانه های مخالف خارجی شدند.

- رسانه های سعودی در این ماجرا البته به خوراک گیری از رسانه خودساخته خود بسنده نکردند و در حالی که آرامش در کشور حاکم شده است اما همچنان در جهت ناامن بودن و ناآرام بودن ایران و به زعم خود خوراک جدید تولید می کنند. شاهد این مساله انکه در حالی که طی شبانه روز گذشته خبر یا گزارشی از تحرکات اغتشاشگران به شکلی خاص وجود ندارد و حتی ایران اینترنشنال هم به انعکاس یکی دو صحنه "به صدا در آمدن بوق اعتراضی" و یا انعکاس تظاهرات مسالمت آمیز در یکی دو دانشگاه در ایران بسنده کرده است اما "العربیه" و "الحدث" ظاهرا همچنان در روزهای اول اغتشاشات گیر کرده و می کوشند تا هم از آن روزها بیرون نیایند و هم صحنه هایی جدید از اغتشاشات را خلق و به مخاطب خود حقنه کنند.

-رسانه های سعودی در حالی بر پیگیری این رویکرد مصرند که مسئولان این کشور طی روزهای اخیر نسبت به از سرگیری روابط ایران و سعودی ابراز خوش بینی می کنند. این رفتار دوگانه بیش از هر چیز نشانگر آن است که سران سعودی هم بهتر و دقیق تر از دیگران نسبت به بی سرانجامی اقدامات آشوب طلبانه در ایران واقفند و هم می خواهند به شکلی غیر مستقیم و از مجرای رسانه های خود اخرین فرصت ها در دشمنی با جمهوری اسلامی را از دست ندهند.

- به هرحال این روزهای پرحادثه خواهد گذشته و می گذرد و آنچه می ماند و خواهد ماند کارنامه سیاه این رسانه ها در بازتاب مسائل ایران و عدم بازتاب خون ریزی حکام سعودی و در ماجرای شهادت افرادی چون شیخ نمر، اعدام 81 نفر در یک روز، شرحه شرحه کردن خاشقچی در روز روشن و .... اینکه این دوگانگی در برخورد رسانه ای را این رسانه ها چگونه مشمول توجیه قرار دهند مقوله ای است که در محکمه قضاوت وجدان های بیدار در افکار عمومی هیچ گاه فراموش نخواهد شد.

- در توطئه مرکب اخیر، حمله سایبری به زیرساخت های ایران، تشویق تظاهرات کنندگان به اعمال خشونت بار، تجهیز تسلیحاتی اغتشاشگران، بمب باران 24 ساعته افکار عمومی برای حضور در خیابان و بالاخره تلاش برای بسیج هر انکه با برندی خاص معرف مردم است چه در داخل وجه درخارج از کشور در دستور کار مشترک رسانه ای سعودی قرار گرفت اما تنها حاصل ان توقف این سناریوهای تبلیغاتی نخ نما در ایستگاه بوق اعتراضی بود.

- اهل دقت در امور رسانه ای بر این باورند که رسانه های سعودی و همچنین بی بی سی بر خلاف بحران های گذشته به شدت از تمرکز بر اعلام تعداد کشته شدگان در بحران اخیر پرهیز داشتند آیا این بدان معنا ست که با این پرهیز بر این مساله اصرار می ورزیدند که افراد بیشتری را تحریک و به حضور در خیابان ها تشویق کنند. آیا جان ایرانیان برای ایشان مهم بوده یا هست؟

- در اعتشاشات اخیر انچه بیش از هر چیز جلوه گری می کرد تلاش این رسانه ها و حامیان غربی و عبری انها بر هجوم به اسلام بود. طبعا این توطئه مرکب نه اسلام معمولی که "اسلام سیاسی" را هدف قرارداده بود اسلامی که رقیب جدی محور غربی –عربی و عبری است و تا این لحظه در میدان نبرد و در مقابل این محور سه گانه مشئوم تسلیم نشده است.

پربیننده ترین خبرها