حملات راکتی و تظاهرات مانع تشکیل جلسه پارلمان عراق نشد

حملات راکتی و تظاهرات مانع تشکیل جلسه پارلمان عراق نشد
چهارشنبه 6 مهر 1401 - 19:02

العالم _ عراق

خبر:

235 نماینده پارلمان عراق امروز در پارلمان حاضر شدند، ریاست محمد الحبوسی را تجدید کردند و به جای حاکم الزاملی نایب رییس صدری پارلمان "محسن المندلاوی" چهره نزدیک به چارچوب هماهنگی را انتخاب کردند.

تحلیل:

- تشکیل جلسات پارلمان عراق بعد از دو ماه وقفه و در زیر حملات راکتی و شعارها و اقدامات تند مخالفان می تواند نکته امیدبخشی در تحولات دو ماهه اخیر عراق محسوب شود اما اینکه این امر به منزله پایان قطعی بحران باشد محل تردید است. در این شرایط اگر چه استعفای حلبوسی پذیرفته نشد و جایگزین نایب او نیز مشخص شد اما این به معنای پایان ماجرا نیست چرا که همچنان موضوع انحلال پارلمان بر دوش سیاسیون عراقی سنگینی می کند.

- آنچه از اتفاقات امروز بغداد فهم می شود این است که عراقی ها همچنان هیچ راهی برای برون رفت از بحران غیر از راه حل گفتگو و التزام به قانون نمی شناسند و باور ندارند.

- در مقابل راکت پراکنی های امروز به منطقه سبز و تجمع مخالفین و درگیری های پراکنده آنان با نیروهای تامین امنیت و نظم، وزیر صدری محمد صالح العراقی هرگونه استفاده از خشونت و سلاح را در منطقه خضرا محکوم کرد اما این باعث نشد که چنین مسائلی پایان یابد. معنای این امر در خوشبینانه ترین حالت آن است که برخی از افراطیون که هیچ گوش شنوایی نسبت به هیچ مرجعی ندارند همچنان در صفوف مخالفان قانون در عراق نقش آفرین و فعالند.

- شاید یکی از دلایلی که موجبات تشویق برخی از قانون گریزان در مقابل تشکیل پارلمان را امروز فراهم آورد، دیگر توئیت وزیر صدری باشد که اعلام داشت ما نه گفتگو می کنیم و نه مشارکت در امور می نماییم.

- واقعیت آن است که حلبوسی با اقدام به استعفا و در حالی که نتیجه این اقدام را به خوبی پیش بینی می کرد کوشید تا وسط ماجرا قرار گیرد و از هر دو طرف صدری و چاچوب هماهنگی جلب نظر و رضایت کند.

- حلبوسی به خوبی می دانست که چارچوب هماهنگی به هیچ وجه با استعفای او موافقت خواهد کرد چرا که پذیرش این استعفا می توانست پروژه انسداد سیاسی و بی حکومتی در عراق را تکمیل کند. بنابراین حلبوسی با استعفا کوشید تا سمبه حضور و اثرگذاری خود در صحنه سیاسی عراق را پر قوت نشان دهد.

- استعفای حلبوسی و نپذیرفته شدن آن از سوی پارلمان در عین حال این پیام را برای طرف صدری دارد که تنها راه حل برون رفت از بحران از این پس متوجه جریان صدری است. طبعا در سایه این نگاه انتظار آن است که در آینده بسیار نزدیک جلسات پارلمان برای انتخاب رییس جمهور برگزار شود و امور در مجرای قانونی خود قرار گیرد. در صورت وقوع چنین امری آنگاه می توان مساله ریاست دولت را برای برگزاری انتخابات زودهنگام فوری ترین مساله ای دانست که در دستورکار اطراف سیاسی درگیر در میدان سیاست عراق قرار خواهد گرفت. همه این ها در حالی است که هنوز وعده تشرینیها برای برگزاری تظاهرات در سالگرد انقلاب تشرین 2019 همچنان پابرجاست و این مساله می تواند بر امیدواری آنانی که نیم نگاهی به تشدید اوضاع عراق در روزهای اول از ماه دهم میلادی دارند بیافزاید.

پربیننده ترین خبرها