نشست پارلمان عراق... گامی رو به جلو

نشست پارلمان عراق... گامی رو به جلو
پنج‌شنبه 7 مهر 1401 - 19:12

ناظران برگزاری نشست پارلمان عراق را گامی به جلو برای از سر گیری فعالیت های سیاسی در نهادهای قانون این کشور دانستند.

العالم _ عراق

پژوهشگران سیاسی معتقدند نشست روز گذشته پارلمان عراق به معنای غلبه منطق و عقلانیت در صحنه سیاسی در این کشور است.

به گفته این پژوهشگران، هیچ یک از فراکسیون های سیاسی عراق ادامه وضع کنونی را نمی پذیرند. این در حالی است که خروج نمایندگان جریان صدری از پارلمان صحنه سیاسی این کشور را پیچیده کرد و حتی هم پیمانان این جریان را در وضعی دشوار قرار داد زیرا انحلال پارلمان که جریان صدر در پی آن بود، به علت تشکیل نشدن دولت امکان پذیر نبود و این در حالی بود که به دنبال انتخابات پارلمانی، دولتی در این کشور به علت اختلافات تشکیل نشد.

پژوهشگران سیاسی تاکید می کنند که آگاهی سیاسی و عقل هم اکنون نقش اساسی در صحنه عراق بازی می کند و با صحنه پنج یا شش ماه قبل بسیار متفاوت است یعنی دوره ای که غلبه با جریان صدر بود اما نتوانست از آن بهره ببرد. با این حال این، چارچوب هماهنگی است که هم اکنون در عملیات سیاسی در عراق، نقش فعال را بر عهده گرفته است.

چارچوب هماهنگی خواهان این نیست که اوضاع کنونی به همین صورت ادامه یابد زیرا معیشت مردم معطل عملیات سیاسی مانده و این در حالی است که عراق با بحران شدید اقتصادی روبرو است و درگیری های سیاسی به طور مستقیم بر زندگی شهروندان تاثیر می گذارد.

پژوهشگران سیاسی بر همین اساس برگزاری جلسه پارلمان عراق را پیامی به جریان صدری می دانند که طرح آن برای تعطیلی پارلمان با شکست مواجه شده است.

این پژوهشگران می افزایند برگزاری نشست پارلمان و رأی به ابقای محمد الحلبوسی در ریاست آن و نیز انتخاب معاون اول رئیس پارلمان تحولی مهم و باز هم پیامی به جریان صدر است که عملیات سیاسی بدون آن ادامه دارد و تلاش برای بر هم زدن جلسات پارلمان به جایی نمی رسد.

این در حالی است که بیشتر نیروهای سیاسی عراق بر از سر گیری فعالیت پارلمان اتفاق نظر دارند و در نتیجه جریان صدر مجبور است در محاسبات خود تجدید نظر کند.

پژوهشگران امور عراق تاکید می کنند که برگزاری نشست پارلمان گامی مهم به شمار می رود و به نفع همه طرف ها است و جریان صدری این فرصت را دارد که کار از طریق قوه مقننه را فراموش کند و در قالب قوه مجریه به کار ادامه دهد و این فرصتی است که قانون اساسی آن را فراهم آورده است و سهم جریان صدر در عملیات سیاسی محفوظ خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها