امروز پایان آتش بس در یمن؛ شروط صنعا برای تمدید آتش‌بس

امروز پایان آتش بس در یمن؛ شروط صنعا برای تمدید آتش‌بس
يکشنبه 10 مهر 1401 - 11:53

«محمد عبد السلام» رئیس هیئت ملی بار دیگر بر موضع ثابت یمن در قبال گشودن فرودگاه صنعاء، بنادر الحدیده و پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان تأکید کرد.

العالم - یمن

هیئت ملی مذاکره کننده یمنی اعلام کرد مذاکرات تمدید آتش بس به بن بست رسیده است. این هیئت در بیانیه‌ای تأکید کرد نهایت تلاشهایش را برای تثبیت آتش بس و لغو محاصره یمن به کار گرفت، اما کشور‌های متجاوز با آن مخالفت کردند. این در حالی است که مهلت آتش بس در یمن امروز یکشنبه به پایان می‌رسد.

آتش بسی که سازمان ملل متحد در یمن اعلام کرده در میان ابهام درباره تمدید آن و رفتن به سمت آتش بسی جدید به ساعات پایانی خود رسیده است. صنعاء، ائتلاف متجاوز را در قبال آتش بس مسؤل دانسته و عربستان سعودی، امارات و حامی آن‌ها یعنی آمریکا را به طفره روی در خصوص شماری از پرونده‌های مهم انسانی متهم کرد و افزود: تعیین نشدن تکلیف موضع ائتلاف در قبال این پرونده‌ها که به جنبه انسانی مربوط می‌شود، قابل قبول نیست، به خصوص اینکه این پرونده‌ها برای کاستن از رنج انسانی ناشی از جنگ و محاصره برای صنعاء مهم است.

صنعاء، هنگام سفر فرستاده سازمان ملل بر موضعش در قبال تمدید آتش بس تأکید کرده و مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود: تا زمانی که حقوق کارمندان دولت از درآمد‌های یمن، که به دست ائتلاف غارت می‌شود، پرداخت نگردد و نیز تا وقتی که به محاصره فرودگاه صنعا و بنادر الحدیده پایان داده نشود، یمن قطعا با تمدید آتش بس موافقت نخواهدکرد.

محمد عبد السلام رئیس هیئت ملی نیز بر موضع ثابت یمن در قبال گشودن فرودگاه صنعاء و بنادر الحدیده و پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان تأکید کرد و افزود: تا زمانی که عمل به پرونده‌های بسیار ضروری انسانی -که خواسته هر یمنی است- آغاز نشود، هرگونه صحبتی از صلح در یمن نیز بی اعتبار است.

شمار زیادی از ناظران معتقدند تمدید آتش بس به عنوان یک خواسته بین المللی به خصوص برای واشنگتن مطرح خواهد بود که در تلاش است آتش بس ادامه و گسترش یابد. آنان تأکید می‌کنند آمریکا در تلاش است عربستان را از جنگ و بحرانی که در آن گرفتار شده است، خارج کند، اما ریاض و واشنگتن تنها در تلاشند آتش بس برقرار شود و در عین حال محاصره علیه صنعاء ادامه یابد. چنین رویکردی در اقدام ریاض و فرستاده آمریکا به فراخوان رئیس شورای موسوم به شورای ریاستی و اعضای آن به ریاض و تحت فشار قرار دادن آن‌ها برای کنار گذاشتن اختلافات بین خودشان دیده می‌شود.

برخی ناظران بعید نمی‌دانند کشور‌های متجاوز، شروطی را که صنعاء مطرح کرده است، به ویژه دایر کردن پرواز‌های جدید به مقصد‌های جدید از فرودگاه صنعاء، بپذیرند.

ناظران معتقدند ریاض بار دیگر تلاش خواهد کرد این بند‌ها را اجرا نکند همچنانکه در دوره‌های گذشته چنین کاری را کرده است.

پربیننده ترین خبرها