بن‌سلمان از پیگرد قضائی در قتل خاشقچی مصونیت پیدا کرد

بن‌سلمان از پیگرد قضائی در قتل خاشقچی مصونیت پیدا کرد
سه شنبه 12 مهر 1401 - 23:04

انتصاب ولیعهد عربستان سعودی به عنوان رئیس شورای وزیران این کشور باعث مصونیت قضائی او از پیگرد در پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی می‌شود.

العالم - عربستان سعودی

وکلای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به دادگاهی در آمریکا گفته‌اند سمت جدید او به عنوان رئیس شورای وزیران باعث مصونیت قضائی او از پیگرد در پرونده قتل جمال خاشقچی می‌دهد.

«ملک سلمان»، پادشاه عربستان سعودی هفته گذشته به عنوان بخشی از تغییر ساختار کابینه این کشور محمد بن‌سلمان را به عنوان رئیس شورای وزیران عربستان سعودی منصوب کرد.

پایگاه میدل‌ایست‌مانیتور نوشته این اظهارات وکلای بن‌سلمان تأییدی بر گمانه‌زنی‌هایی است که می‌گفتند او دقیقاً به همین دلیل به سمت مذکور منصوب شده است.

مطابق گزارش میدل‌ایست‌مانیتور، این اظهارات در طوماری که روز گذشته (دوشنبه) تنظیم شده، مطرح شده‌اند. در این طومار از یک دادگاه منطقه‌ای در واشنگتن خواسته شده شکایت مطرح‌شده علیه بن‌سلمان مختومه شود. آن شکایت‌نامه در سال 2020، پس از کشف شواهدی درباره آنکه قتل وحشتناک خاشقچی به دستور بن‌سلمان انجام شده مطرح شده بود.

در طومار وکلای عربستان سعودی، با اشاره به حکم جدید ملک سلمان آمده است: «این حکم سلطنتی، تردید اندکی باقی می‌گذارد که ولیعهد عربستان از مصونیت حکومتی برخوردار است.»

ولیعهد عربستان سعودی در حال حاضر علاوه بر ریاست شورای وزیران، ریاست وزارت دفاع و معاون اول نخست‌وزیری را هم بر عهده دارد. این سمت‌ها باعث تعجب عده زیادی از تحلیلگران شده است.

بعد از ترور جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در اکتبر سال 2018، ماه‌ها تحقیقات از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه و آمریکا آشکار کرد که این عملیات به دستور بن‌سلمان و روسای دستگاه‌های اطلاعاتی او انجام شده است.

پادشاهی عربستان سعودی دخالت در این قتل را رد کرده و مدعی شده که عاملان ترور به صورت مستقل عمل کرده‌اند. عربستان سال گذشته هفت نفر از مجریان این عملیات را به حبس محکوم کرد. سازمان‌های حقوق بشری و سازمان ملل متحد، دادگاه‌های عربستان را ساختگی توصیف کرده و تأکید کردند ریاض از محاکمه عاملان اصلی خودداری کرده است.

خاشقچی 59 ساله آخرین بار روز ۱۰ مهرماه 1397 (۲ اکتبر 2018) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن ناپدید شد. چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

مقام‌های سعودی، در نخستین واکنش بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است. بعد از بالا گرفتن فشارها، عربستان سعودی سرانجام روز ۲۸ مهر مجبور شد به کشته شدن خاشقچی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعتراف کند.

ترکیه چند ماه پیش شکایت حقوقی خود در خصوص قتل خاشقچی را مختومه اعلام کرد. بعد از این اقدام ترکیه، شکایت طرح‌شده در دادگاه آمریکایی تنها پرونده حقوقی است که به پیگیری نقش محمد بن سلمان در این ترور می‌پردازد. این شکایت، مشترکاً توسط «خدیجه جنگیز»، نامزد خاشقچی و گروه موسوم به «دموکراسی برای جهان عرب» طرح شده است.

بعد از منصوب شدن بن‌سلمان به سمت ریاست شورای وزیران، دادگاه آمریکایی از وزارت دادگستری این کشور خواست نظرش را درباره مصونیت قضائی بن‌سلمان اعلام کرد. این دادگاه ضرب‌الاجل این اعلام نظر را سوم اکتبر اعلام کرده است. روز جمعه، وزارت دادگستری خواستار تمدید این ضرب‌الاجل به مدت 45 روز دیگر شد.

جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود. خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد. وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها