واشنگتن، ریاض را به اقدامات واکنشی تهدید کرد

واشنگتن، ریاض را به اقدامات واکنشی تهدید کرد
جمعه 15 مهر 1401 - 14:44

 آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن پس از تصمیم عربستان سعودی و اوپک پلاس برای کاهش عمده تولید نفت که منجر به روند افزایشی بهای انرژی شد، گزینه های گوناگون را در باره ادامه روابط با این کشور، بررسی می کند.

العالم - جهان

به نقل خبرگزاری رویترز؛ بلینکن در لیما پایتخت پرو گفت ما در باره روابط با ریاض، شماری از گزینه ها را برای واکنش بررسی و با کنگره مشاوره نزدیک می کنیم.

بلینیکن اقدامات واکنشی را که واشنگتن بررسی می کند، مشخص نکرد.

دولت جو بایدن رئیس جمهوری دمکرات ایالات متحده در پی توافق روز چهارشنبه کشورهای عمده تولید کننده نفت موسوم به اوپک پلاس شامل روسیه، در باره کاهش تولید نفت، واکنش خود را به این تصمیم بررسی می کند.

اعضای دمکرات کنگره ایالات متحه روز پنجشنبه خواستار کاهش فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی شدند و برخی دیگر با اعتراض به کشته شدن غیرنظامیان در عملیات ارتش این کشور در یمن و همچنین موارد نقض حقوق بشر، روباط امنیتی واشنگتن را با ریاض مورد پرسش قرار دادند.

دولت بایدن در باره افزایش سریع بهای بنزین در آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات میان دوره ای هشتم نوامبر (۱۷ آبان ماه) نگران است که دمکرات ها در ان از ریاست خود بر مجلس نمایندگان و سنا دفاع می کنند.

بلینکن تاکید کرد که واشنگتن تصمیمی که به منافعش اسیب برساند، نخواهد گرفت.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با ناامید کننده خواندن تصمیم اوپک پلاس، اعلام کرد که آمریکا به دنبال گزینه های جایگزین است.

بایدن در باره تصمیم کاهش تولید نفت از سوی اوپک پلاس، گفت: در حال بررسی گزینه های مختلفی هستیم که در اختیار ما قرار دارد اما هنوز تصمیمی نگرفته ایم.

اوپک پلاس در نشست روز چهارشنبه در وین درباره شدیدترین کاهش تولید و عرضه نفت خود از زمان آغاز همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ به توافق رسید و قرار است تولید نفت را به میزان ۲ میلیون بشکه کاهش بدهد که احتمال افزایش قیمت سوخت در آمریکا را پیش از انتخابات میان دوره ای کنگره افزایش داده است.

بایدن در پاسخ به این پرسش که آیا از تصمیمش برای سفر به عربستان پشیمان است، مدعی شد که این سفر هیچ ارتباطی با نفت نداشت، موضوع آن سفر، خاورمیانه، اسرائیل و منطقی کردن مواضع بود.

خبرگزاری رویترز نوشت: این توافق به رغم فشار آمریکا و دیگر کشورها برای تولید بیشتر، حاصل شده و عرضه را در بازاری که هم اکنون نیز در تنگنا هست، محدودتر می‌کند. قیمت نفت به دلیل نگرانی از رکود اقتصاد جهانی، افزایش نرخ بهره و دلار قوی تر از ۱۲۰ دلار در سه ماه پیش به حدود ۹۰ دلار کاهش یافته است.

به گفته یک منبع آگاه آمریکا با این بهانه که اصول بازار از اقدام اوپک حمایت نمی‌کند، این سازمان را تحت فشار قرار داده بود تا تولید خود را کاهش ندهد.
رئیس جمهور آمریکا با ابراز نا امیدی از تصمیم اوپک پلاس جهت کاهش تولید نفت، آن را کوته بینانه خواند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و برایان دیز مدیر شورای ملی اقتصاد آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند بایدن با انتقاد از تصمیم کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس، ادعا کرد این کار تبعات منفی بر کشورهای فقیر و در حال توسعه خواهد گذاشت.

بایدن همچنین به وزارت انرژی آمریکا دستور داد در ماه آینده ۱۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا آزاد و اقدامات ممکن برای افزایش تولید نفت را بررسی کند.

رئیس جمهور آمریکا علاوه بر این، از شرکت‌های نفتی آمریکا درخواست کرد که قیمت‌های سوخت را کاهش بدهند تا مصرف کنندگان آمریکایی متحمل هزینه کمتری شوند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که دولت بایدن در مورد اتخاذ اقدمات لازم برای کاهش تسلط اوپک بر قیمت‌های انرژی، با کنگره آمریکا مشورت خواهد کرد.

سخنگوی کاخ سفید با انتقاد از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، آن را نشانه همسویی با روسیه خواند و با تکرار بخشی از بیانیه بایدن مبنی بر اینکه تصمیم کاهش تولید نفت به ضرر کشورهای فقیر و در حال توسعه است، گفت: در شرایطی که اقتصاد جهانی با تبعات جنگ روسیه علیه اوکراین دست و پنجه نرم می‌کند، تصمیم اوپک پلاس در راستای ثروت اندوزی است.

روزنامه وال استریت ژورنال هم‌زمان با روند افزایش بهای انرژی و در پی تصمیم اوپک پلاس برای کاهش چشمگیر تولید نفت در آستانه فصل سرما، به نقل از افراد آگاه نوشت، آمریکا قصد دارد با تعلیق برخی تحریم‌های نفتی ونزوئلا، به شرکت شورون امکان دهد تولید نفت خام را در این کشور آمریکای لاتین از سرگیرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها