گروه مخالفان سوری: ترکیه شماری از مزدوران خود را از سوریه به لیبی منتقل کرد

گروه مخالفان سوری: ترکیه شماری از مزدوران خود را از سوریه به لیبی منتقل کرد
شنبه 16 مهر 1401 - 16:02

یک گروه مخالفان سوری موسوم به "دیده بان حقوق بشر سوریه" مدعی شد که "ترکیه گروهی از مزدوران مسلح خود در شمال سوریه را برای جنگ به غرب لیبی منتقل کرده است".

العالم - سوریه

به گزارش سایت العرب، این گروه مخالفان سوری افزوده است که این مزدوران به وسیله حداقل یک فروند هواپیمای نظامی ترکیه به لیبی منتقل شده اند.

این گروه آورده است: بر اساس اطلاعات به دست آمده، این هواپیما حامل گروه جدیدی از مزدوران سوری برای استفاده در لیبی بود که توسط اطلاعات ترکیه به خدمت گرفته شده اند. هدف این است که آنها وارد شهر مصراته لیبی شده و درگیر جنگ در این کشور شوند.

پیش از این، این گروه اعلام کرده بود که "به تعویق افتادن انتقال جسد یک جنگجوی سوری گروه مسلح موسوم به "سلطان مراد" از لیبی به محل اردوگاه محل سکونت خانواده اش در شمال سوریه برای خاکسپاری موجب خشم مزدوران سوری در لیبی شده بود زیرا آنها معتقدند که ترکیه بین فرماندهان و اعضای این گروه مسلح تبعییض قائل می شود. "

گروه موسم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه ادعا کرد که انتقال گروه جدید مزدوران پس از سفر اخیر هیات ترکیه به طرابلس و امضای چند توافقنامه با دولت عبد الحمید الدبیبه، نخست‌وزیر دولت وحدت ملی این کشور صورت گرفته است.

منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند که در پی درگیری میان گروه‌های مسلح در اطراف طرابلس پایتخت لیبی، یک کودک کشته و پنج نفر نیز زخمی شدند.

درگیری میان گروه‌های مسلح در حالی روی داده است که حدود یک ماه پیش نیز در درگیری‌های مشابه در طرابلس ۳۲ نفر کشته و ۱۵۹ نفر زخمی شده بودند.

این درگیری‌ها به دنبال تشدید بحران سیاسی میان دولت وحدت ملی به ریاست "عبدالحمید الدبیبه" و دولت مکلف به ریاست "فتحی پاشاغا" در لیبی و شکل گیری درگیری مسلحانه میان دو گروه حامی آنها در طرابلس تشدید شد.

شهر طرابلس پایتخت لیبی در ماه‌های اخیر شاهد استقرار نیروهای نظامی است و این امر به دلیل وقوع درگیری مسلحانه در نتیجه اختلاف‌های سیاسی میان دولت‌های عبدالحمید الدبیبه و فتحی پاشاغا است و این درحالی است که سازمان ملل نسبت به این موضوع ابراز نگرانی شدید می‌کند.

کشور لیبی از سال ۲۰۱۱ تاکنون دچار بی‌ثباتی شده و شاهد درگیری گروه‌های مختلفی بوده است تا جایی که گروه‌های مسلح در این کشور به دو بخش شرقی (طبرق) و غربی (طرابلس) تبدیل و با حمایت برخی کشورها با یکدیگر وارد جنگ شدند.

دولت «وفاق ملی لیبی» و دولت شرق لیبی (تحت امر خلیفه حفتر) چند سال بر سر قدرت در این کشور جنگیدند و پس از یک سال درگیری شدید که منجر به پیشروی‌های دولت وفاق به پایتختی طرابلس شد، مرداد ماه سال گذشته آتش‌بس اعلام کردند.

برپایه این گزارش، در آن زمان دولت وفاق ملی لیبی مورد حمایت کشورهایی چون قطر، ترکیه، برخی کشورهای اروپایی و سازمان ملل قرار گرفت و کشورهایی مانند مصر، روسیه، عربستان و امارات نیز از ارتش خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته مستقر در «بنغازی» و «طبرق» حمایت کردند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها