آیا روابط عربستان و آمریکا وارد دوران بی اعتمادی شده است؟

آیا روابط عربستان و آمریکا وارد دوران بی اعتمادی شده است؟
يکشنبه 17 مهر 1401 - 18:06

کارشناسان و ناظران بر این باورند که روابط ریاض و واشنگتن تا پیش از تصمیم «اوپک پلاس» درباره تولید نفت، متلاطم و اعتماد بین آنها متزلزل بود.

العالم - عربستان سعودی

محققان سیاسی می گویند که روابط واشنگتن و ریاض از زمان روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا، پرونده حقوق بشر در عربستان سعودی و قتل جمال خاشقجی با مشکل مواجه شده است.

پژوهشگران سیاسی تصریح می کنند که تصمیم برای کاهش تولید توسط اوپک پلاس، اولین مخالفت بن سلمان با خواست واشنگتن نیست، پیش از این نیز، ریاض درخواست واشنگتن برای افزایش تولید نفت و گاز را به عنوان نوعی مجازات علیه روسیه پس از عملیات ارتش این کشور در اوکراین رد کرده بود.

پژوهشگران سیاسی خاطرنشان می‌کنند که در زمینه اتخاذ تصمیم از سوی «اوپک پلاس» برای کاهش تولید به دو میلیون بشکه، دو طرف اصلی و تصمیم گیرنده، ریاض و مسکو هستند و به همین دلیل بن سلمان را به جانبداری از روسیه و نیز هزینه تراشی برای آمریکا متهم می کنند.

پژوهشگران سیاسی توضیح می‌دهند که روابط واشنگتن و ریاض را می‌توان در سه بعد شخصی، اقتصادی و سیاسی بررسی کرد.

روابط شخصی بن سلمان و بایدن همراه با پس‌زمینه ترور خاشقجی و پرونده حقوق بشر، متشنج است.

روابط اقتصادی، عربستان سعودی تحت تاثیر روند افزایش نرخ بهره و تورم در ایالات متحده آمریکا قرار خواهد گرفت که منجر به نوعی رکود خواهد گردید و ناچار به افزایش قیمت ها برای دریافت غرامت از طریق درآمدها خواهد شد.

در زمینه روابط سیاسی، محمد بن سلمان تلاش می کند با افول و تنزّل نسبی موقعیت واشنگتن در عرصه بین المللی، به خود وجهه استقلال در عرصه بین الملی بدهد البته بدون این که در موضع تقابل مستقیم با آمریکا قرار گیرد و با حفظ منافع و روابط اقتصادی، نوعی توازن در روابط واشنگتن با ریاض برقرار کند.

کارشناسان سیاسی می گویند که اعتماد بین واشنگتن و ریاض از ابتدای به قدرت رسیدن بایدن و تلاش های خستگی ناپذیر او علیه سیاست سعودی، به ویژه ولیعهد محمد بن سلمان دچار تزلزل شده است.

کارشناسان سیاسی تصریح می کنند تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید به نفع واشنگتن خواهد بود چراکه از طریق کنترل بازار اروپا، بر تصمیمات سیاسی این قاره تسلط بیشتری خواهد داشت؛ اما در عین حال واشنگتن معتقد است که این تصمیم به نفع روسیه خواهد بود. این امر بر روسیه هیچ تأثیری نمی گذارد زیرا روسیه منابع انرژی زیادی دارد که می تواند در صورت نیاز اروپا به آنها بفروشد.

آنها خاطرنشان می کنند عصبانیت ایالات متحده از تصمیم کاهش تولید توسط اوپک پلاس از این رو است که اگر اوضاع بیش از این به سمت وخامت پیش رود، منجر به انقباض اقتصادی و کاهش قیمت ها خواهد شد.

کارشناسان سیاسی با اشاره به اینکه عربستان سعودی در حال حاضر نقش بی طرف و میانجی بین آمریکا و روسیه را ایفا می کند، خاطرنشان می کند که ایالات متحده از این نقش ناراحت نیست به ویژه اینکه هماهنگی در خاورمیانه توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی انجام می شود. روسیه نیز از این ایفای نقش عربستان سعودی راضی است، بنابراین پس از کاهش تولید توسط اوپک پلاس، هیچ بن بست و شرمندگی برای عربستان و واشنگتن وجود ندارد. کارشناسان توضیح می دهند که شرمساری تنها برای بایدن به دلیل نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا اتفاق افتاده است؛ البته این موضوع نیز با برخی اظهارات بایدن، جبران و برطرف خواهد شد بدین نحو که از آنها برای فشار بر عربستان سعودی استفاده نخواهد کرد.

از سوی دیگر، تحلیلگران سیاسی می گویند که عربستان از بیرون مدیریت می شود نه از داخل و اختیار تصمیم گیری در مسائل استراتژیک، بین المللی و نفتی را ندارد.

تحلیلگران سیاسی به صراحت می گویند که بن سلمان با تصمیم کاهش تولید توسط اوپک پلاس، می خواهد از تنگنای تحمیل شده توسط حاکمان ایالات متحده آمریکا، خارج شود، زیرا واشنگتن وعده خود را در انتقال سکان قدرت در عربستان سعودی به طور کامل انجام نداد.

کارشناسان تاکید می کنند اگر عربستان سعودی واقعاً می‌خواهد از ردای آمریکایی خارج شود، باید تجاوز به یمن را متوقف کند و برای جبران خسارت، با نشستن بر سر میز مذاکره با یمنی‌ها، چشم انداز تعیین شده توسط دولت صنعا را محقق سازد.

پربیننده ترین خبرها