حمله موشکی به مرکز شهر جدا شده زاپروژیا اوکراین؛ یک مجتمع مسکونی ویران شد

حمله موشکی به مرکز شهر جدا شده زاپروژیا اوکراین؛ یک مجتمع مسکونی ویران شد
دوشنبه 18 مهر 1401 - 07:38

الکساندر استاروخ فرماندار زاپروژیا که چندی پیش از اوکراین جدا شده است، اعلام کرد که گلوله باران و حمله موشکی شبانه به این شهر یک مجتمع مسکونی چند طبقه را ویران کرد و چندین تن زخمی شدند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش شبکه خبری تی آر تی، فرماندار زاپروژیا در اپلیکیشن پیام رسان تلگرام خود نوشت: در نتیجه حمله موشکی به مرکز شهر زاپروژیا، یک مجتمع مسکونی چند طبقه ویران شد و تعدادی مجروح شدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها در حمله بامداد یکشنبه به این شهر نیز دست‌کم ۱۷ نفر کشته و ۸۷ نفر دیگر از جمله ۱۰ کودک زخمی شده بودند.

منطقه‌های «دونتسک»، «لوهانسک»، «خرسون» و «زاپروژیا» چند روز پیش به دنبال برگزاری همه پرسی، به صورت رسمی از پیکره اوکراین جدا و به روسیه ملحق شدند؛ مناطقی که در مجموع حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین پس از این همه پرسی فرمانی مبنی بر عدم به رسمیت شناختن اقدامات روسیه در زمینه استقلال کریمه و الحاق مناطق زاپروژیا، دونتسک، لوهانسک و خرسون را امضا کرد. همه‌پرسی به منظور الحاق به خاک روسیه در چهار منطقه شرقی دونباس واقع در شرق اوکراین از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (یکم تا پنجم مهرماه) برگزار شد.

بنا بر نتایج نهایی، در جمهوری خلق دونتسک ۹۹.۲۳ درصد رای‌دهندگان، در جمهوری خلق لوهانسک ۹۸.۴۲ درصد، در منطقه ژاپروژیا ۹۳.۱۱ درصد و ساکنان منطقه خرسون نیز با ۸۷.۰۵ درصد رای خواهان تبدیل شدن به عنوان بخشی از فدراسیون روسیه هستند.

به گزارش ایرنا، پس از اعلام نتایج همه پرسی، ولادیمیر پوتین و رهبران جمهوری‌های دونباس و مدیران طرفدار روسیه در مناطق زاپروژیا و خرسون توافقنامه‌هایی را درباره پذیرش این مناطق به فدراسیون روسیه امضا کردند.

پوتین در این مراسم در سخنانی اعلام کرد، دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا سرنوشت مشترکی با روسیه دارند و بخشی از خاک روسیه هستند.

وی همچنین اعلام کرد که مردم این مناطق انتخاب خود را کرده‌اند تا بخشی از روسیه باشند. رئیس جمهور روسیه در ادامه تاکید کرد که این کشور برای حفاظت از سرزمین خود از هر وسیله‌ای که در اختیار دارد استفاده می‌کند. او همچنین از کی‌یف خواست تا فورا درگیری‌ها را متوقف کند و به مذاکرات بازگردد.

پربیننده ترین خبرها