تازه ترین اخبار از لبنان و موضوع مذاکرات ترسیم مرزها

تازه ترین اخبار از لبنان و موضوع مذاکرات ترسیم مرزها
دوشنبه 18 مهر 1401 - 12:38

در واپیسن لحظات، آمریکا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تشدید تنش بر سر توافقی که آموس هوکشتاین، نماینده این کشور در طرح مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی به کار گرفته است.

العالم - لبنان

روزنامه النهار امروز دوشنبه نوشت مهمترین نکته در این زمینه، اقدام دفتر رسانه ای ریاست جمهوری به صدور این بیانیه است که در آن آمده است:

آموس هوکشتاین، نماینده آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزها، در تماس تلفنی دیروز بعد از ظهر با میشل عون، وی را در جریان نتایج گفتگوهای اخیر خود با طرف لبنان در یک سو و طرف اسرائیلی در سوی دیگر قرار داد. وی در این تماس ها ملاحظات و دیدگاه های هر دو طرف را دریافت کرده و مورد بررسی قرار داده است. هوکشتاین در این تماس خاطرنشان کرد در پایان رایزنی هایش با طرف های لبنانی و اسرائیلی، ملاحظات خود را به همراه نسخه نهایی پیشنهاد مربوط به ترسیم مرزهای دریایی ارسال خواهد کرد.

هوکشتاین از میشل عون و تیم وی در مدیریت با درایت پرونده مذاکرات و نحوه برخورد با نکات مورد بحث – که به تکمیل مذاکرات پس از چند روز کار طاقت فرسا کمک کرد - تشکر و قدردانی کرد.

لبنان به منظور گرفتن تصمیم های مناسب، نسخه نهایی را به طور دقیق بررسی خواهد کرد.

رئیس جمهور لبنان قبل از تماس تلفنی هوکشتاین، با الیاس بوصعب، نایب رئیس پارلمان تماس گرفته و در جریان جزئیات مناقشات صورت گرفته طی سه روز گذشته بین وی و هوکشتاین قرار گرفت.

در این بین شرکت انرژیان – که مقر آن در لندن است – شروع به بررسی خطوط لوله بین اراضی اشغالی و میدان گازی کاریش در شرق دریای مدیترانه کرده است. این شرکت اعلام کرده است که پس از دریفت موافقت وزارت انرژی "اسرائیل" برای آغاز بررسی و مطالعات خاص، پمپاژ گاز از ساحل به سکوی تخلیه انبار شناور در کاریش کرده است.

به گفته شرکت انرژیان که مجوز بهره برداری از کاریش را دریافت کرده است این بررسی ها که چند هفته به طول خواهد انجامید، گامی مهم در جهت استخراج گاز از میدان کاریش است.

این در حالی است که یک منبع لبنانی آگاه گفته است که هوکشتاین در تماس با مقامات لبنانی ادعا کرده است که این بررسی ها "بررسی های معکوس" است. این منبع اگاه تاکید کرد که مذاکرات همچنان ادامه دارد و هوکشتاین همچنان در حال دیدار و رایزنی با مقامات دو طرف است.

پربیننده ترین خبرها