اوکراین صادرات برق به اروپا را معلق کرد

اوکراین صادرات برق به اروپا را معلق کرد
دوشنبه 18 مهر 1401 - 22:24

اوکراین اعلام کرد به دلیل حملات موشکی امروز روسیه به چندین منطقه این کشور صادرات برق خود به «اتحادیه اروپا» را معلق می‌کند.

العالم - اروپا

وزارت انرژی اوکراین اعلام کرد، صادرات برق این کشور به اتحادیه اروپا را در پی حملات موشکی امروز دوشنبه روسیه به زیرساخت‌های بخش انرژی خود به حال تعلیق در می‌آورد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این وزارتخانه در بیانیه‌ای که در وبسایتش منتشر شده نوشت:‌ «حملات موشکی امروز که پست‌های فرعی برق و تولید برق حرارتی را هدف گرفتند، اوکراین را مجبور به تعلیق صادرات برق خود از تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۲۲ (۱۹ مهر ۱۴۰۱) با هدف با ثبات سازی بخش انرژی خود کردند.»

رویترز نوشت، روسیه صبح امروز دوشنبه گسترده‌ترین حملات موشکی خود علیه اوکراین را از زمان شروع جنگ در این کشور به اجرا در آورده و چندین شهر را هدف موشک‌باران قرار داده و تاسیسات بخش تولید برق اوکراین را از کار انداخت.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه این حملات موشکی را انتقام حمله از طریق انفجار بمب علیه پل «کریمه» اعلام کرد.

«هرمان هالوشچنکو»، وزیر انرژی اوکراین گفت، این حملات علیه بخش انرژی اوکراین «بزرگترین حملات رخ داده در کل این جنگ» هستند.

او در یک مصاحبه تلویزیونی بیان کرد،‌ این حملات موشکی «علیه کلیت زنجیره تامین برق صورت گرفت تا تغییر منابع تامین را تا بیشترین حد ممکن دشوار کند.»

ماه ژوئن، وزارت انرژی اوکراین اعلام کرد، انتظار دارد از محل صادرات برق به اتحادیه اروپا، اصلی‌ترین بازار صادراتش از زمان شروع جنگ، تا ۱.۵ میلیارد یورو (۱.۴۵ میلیارد دلار) تا پایان سال جاری میلادی درآمد کسب کند.

روسیه در فوریه ۲۰۲۲ عملیات ویژه خود در اوکراین را در پاسخ به درخواست کمک جمهوری‌های منطقه «دونباس» در شرق اوکراین به اجرا درآورد.

حملات موشکی امروز روسیه دو روز بعد از انفجار در پل «کریمه» که به تخریب بخشی از آن منجر شد، صورت گرفت. روسیه در سال 2014 این شبه‌جزیره را که تا آن زمان بخشی از اوکراین بود در پی یک همه‌پرسی به اراضی خود الحاق کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها