پاسخ مسکو به رژیم صهیونیستی درباره تحولات اوکراین

پاسخ مسکو به رژیم صهیونیستی درباره تحولات اوکراین
سه شنبه 19 مهر 1401 - 01:06

سفارت روسیه در تل‌آویو اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره تحولات اوکراین را پاسخ داد.

العالم-اروپا

سفارت مسکو در تل‌آویو با صدور بیانیه‌ای به ادعاهای «یائیر لاپید»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره تحولات اوکراین پاسخ داده است.

این سفارتخانه‌ در بیانیه‌ای تأکید کرده است که اسرائیل طی هشت سال گذشته در برابر حملات مداوم اوکراین علیه ساکنان دونباس سکوت اختیار کرده است.

ساعاتی قبل‌تر، یائیر لاپید در اظهاراتی که از تشدید تنش‌ها در روابط تل‌آویو و مسکو حکایت دارد حملات موشکی روسیه به اوکراین را محکوم کرده بود.

او در بیانیه‌ای که در حساب کاربری‌اش در توییتر منتشر شده تصریح کرد: «من به شدت حملات روسیه به مردم غیرنظامی در کی‌یف و سایر شهرهای اوکراین را محکوم می‌کنم. از صمیم قلب این اتفاق را به خانواده‌های قربانیان و مردم اوکراین تسلیت می‌گویم.»

روسیه از بامداد امروز دوشنبه (۱۰ اکتبر/ ۱۸ مهرماه) چندین حمله موشکی به مرکز شهر «کی‌یف»، پایتخت اوکراین و چند شهر دیگر در این کشور انجام داده که به کشته شدن ۱۰ نفر و زخمی شدن ۶۰ نفر دیگر منجر شد. روسیه چند شهر دیگر در مناطق جنوبی و غربی اوکراین را هم هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده است.

حملات موشکی روسیه دو روز بعد از انفجار مهیبی در پل «کرچ» که به تخریب بخشی از آن منجر شد، به وقوع پیوست. این پل، تنها محور وصل کردن روسیه به شبه‌جزیره کریمه است. روسیه در سال ۲۰۱۴ این شبه‌جزیره را که تا آن زمان بخشی از اوکراین بود در پی یک همه‌پرسی به اراضی خود الحاق کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه امروز دوشنبه تأیید کرد که او فرمان این حملات موشکی را برای پاسخ به تخریب پل کرچ صادر کرده است. او هشدار داد هر گونه حمله برای تهدید روسیه با «پاسخ سخت» مواجه خواهد شد.

پوتین، انفجار در پل کرچ را «حمله تروریستی» توصیف کرده و قرار است با اعضای شورای امنیت ملی خود در این خصوص نشستی برگزار کند. کی‌یف مسئولیت انفجار در آن پل را به عهده نگرفته، اگرچه چند وزیر دولت اوکراین بعد از وقوع آن، روسیه را مورد تمسخر قرار دادند.

جنگ اوکراین در ماه‌های گذشته به افزایش تنش میان روسیه و رژیم صهیونیستی منجر شده است. یائیر لاپید چند ماه پیش روسیه را به ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین متهم کرده بود. از طرف دیگر اظهارات چند ماه پیش «سرگئی لاوروف» جنجال‌آفرین شده بود.

او در مصاحبه با شبکه ایتالیایی «زونا بیانکا» در پاسخ به این سوال که روسیه چگونه می‌خواهد اوکراین را نازی‌زدایی کند در حالی که مردم این کشور خودشان یک رئیس‌جمهور یهودی را انتخاب کرده‌اند، گفته بود: «پس اگر زلنسکی یهودی باشد چه؟ این واقعیت، وجود عناصر نازی در اوکراین را نفی نمی‌کند.من معتقدم که هیتلر خون یهودی نیز داشت و و بعضی از بدترین یهودستیزان، خود یهودیان هستند».

این اظهارات لاوروف برای مدتی تنش‌ها میان مسکو و رژیم صهیونیستی را به شدت افزایش داد. مسکو علاوه بر این فعالیت آژانس یهود در روسیه را هم متوقف کرده است.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده است. دولت اوکراین اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی« خود خوانده است. این دو منطقه، علاوه بر زاپروژیا و خرسون در پی برگزاری یک همه‌پرسی به فدراسیون روسیه پیوسته‌اند.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها