عضو ارشد کنگره آمریکا خواستار توقف فروش تسلیحات به عربستان و همکاری‌های امنیتی با ریاض شد

عضو ارشد کنگره آمریکا خواستار توقف فروش تسلیحات به عربستان و همکاری‌های امنیتی با ریاض شد
سه شنبه 19 مهر 1401 - 09:13

باب منندز، عضو ارشد و دموکرات سنای آمریکا انتقادات تندی را از ریاض مطرح کرده است.

العالم - آمریکا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک سناتور ذی‌نفوذ آمریکایی از واشینگتن خواست تمام همکاری‌هایش را با عربستان سعودی به دلیل تصمیم این کشور برای آنچه «تأمین» هزینه جنگ روسیه در اوکراین» با کاهش تولید نفت نامید، متوقف کند.

ریاض، مسکو و سایر تولیدکنندگان بزرگ نفت هفته گذشته با کاهش چشمگیر تولید به منظور افزایش قیمت نفت موافقت کردند، اقدامی که توسط ایالات متحده به عنوان امتیازی به مسکو که به اقتصاد جهانی آسیب می رساند، محکوم شد.

باب منندز، سناتور دموکرات که ریاست کمیته قدرتمند روابط خارجی سنا را بر عهده دارد، در بیانیه ای در این خصوص گفت. «به سادگی جایی برای بازی با هر دو طرفِ این درگیری وجود ندارد - شما یا از کلیت جهان آزاد در تلاش برای متوقف کردن یک جنایتکار جنگی و تلاش‌هایش برای محو کردن خشونت آمیزِ یک کشور از نقشه حمایت می کنید، یا از او پشتیبانی می کنید.»

او در ادامه مدعی شد: «پادشاهی عربستان سعودی گزینه دوم را در تصمیمی وحشتناک بر اساس منافع اقتصادی خود انتخاب کرد.»

منندز افزود: «ایالات متحده باید فوراً تمام جنبه‌های همکاری خود با عربستان سعودی، از جمله هرگونه همکاری فروش تسلیحات و همکاری امنیتی فراتر از آنچه که برای دفاع از پرسنل و منافع آمریکا ضروری است، را متوقف کند.»

او در پایان اینطور نتیجه گرفت: «من به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا، به هیچ گونه همکاری با ریاض تا زمانی که این پادشاهی موضع خود را در قبال جنگ در اوکراین مورد ارزیابی مجدد قرار ندهد، چراغ سبز نشان نخواهم داد. دیگر بس است.»

منندز که منتقد صریح ریاض است، در صف مقدم کمپین تحریم خانواده سلطنتی سعودی به دلیل قتل جمال خاشقچی، ستون نویس واشینگتن پست در سال 2018 قرار دارد. سازمانهای اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده اند که دستور این قتل توسط محمد بن سلمان، رهبر بالفعل عربستان صادر شده است.

منندز آخرین نفر از مجموعه قانونگذارانی است که خواستار بازنگری در روابط ایالات متحده و عربستان سعودی هستند، اما در تلاش خود برای اعمال نظارت بیشتر بر فروش تسلیحات، می تواند نفوذ بیشتری نسبت به سایرین داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها