الحلبوسی: جلسه انتخاب رئیس جمهور عراق پنج‌شنبه برگزار می‌شود 

الحلبوسی: جلسه انتخاب رئیس جمهور عراق پنج‌شنبه برگزار می‌شود 
سه شنبه 19 مهر 1401 - 15:37

رئیس پارلمان عراق از برگزاری جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور در روز پنجشنبه هفته جاری خبر داد. 

العالم - عراق

به گزارش سایت موازین نیوز، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق امروز (سه‌شنبه) در سخنانی اعلام کرد: پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور جدید در روز پنجشنبه هفته جاری تشکیل جلسه می دهد.

چهارمین جلسه از دومین دوره قانونگذاری پارلمان عراق دوشنبه به ریاست محسن المندلاوی معاون اول رئیس پارلمان و با حضور ۱۹۹ نماینده برگزار شد.

المندلاوی در جریان این نشست اعلام کرد که یک درخواست رسمی با امضای ۱۷۰ نماینده خواستار برگزاری نشست انتخاب رئیس جمهور آینده عراق طی چهارشنبه هفته جاری شده است.

وی گفت که هیئت رئیسه پارلمان این درخواست را بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند.

در این نشست همچنین چند پیش‌نویس قانون از جمله پیش نویس اصلاح قانون وزارت برق در خوانش نخست مورد تایید نمایندگان قرار گرفت.

درخواست برگزاری جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور همزمان با آغاز رایزنی‌های ائتلاف تازه تشکیل شده "اداره دولت" (اداره الدوله) در اربیل درباره انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت جدید عراق مطرح شده است.

دفتر مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق عصر دوشنبه از دیدار هیئتی از ائتلاف تازه تشکیل شده "اداره دولت" (اداره الدوله) با وی در اربیل خبر داد.

در بیانیه دفتر بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق آمده بود که در این دیدار وضعیت سیاسی در عراق و روند مذاکرات جاری برای برگزاری جلسه آتی پارلمان و همچنین انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت جدید مورد بررسی قرار گرفت.

بر پایه این بیانیه، حاضران در این نشست بر سر بررسی مسائل حساس مذکور و دستیابی به توافق درباره این مسائل پیش از برگزاری جلسه پارلمان توافق کردند.

هیئت ائتلاف اداره دولت به ریاست محمد الحلبوسی رئیس پارلمان به اربیل سفر کرد و متشکل از محمد شیاع السودانی نامزد نخست‌وزیری عراق، فالح الفیاض رئیس حشد الشعبی و خمیس الخنجر رئیس ائتلاف حاکمیت بود.

رهبران ائتلاف اداره دولت اخیرا نیز با برگزاری نشستی در دفتر عمار الحکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق، تحولات سیاسی این کشور و ادامه بحران سیاسی آن را مورد بررسی قرار دادند.

در این نشست همچنین تداوم فعالیت پارلمان و تشکیل دولت جدید عراق مورد بررسی قرار گرفت.

ائتلاف اداره دولت بار دیگر بر آمادگی خود برای گفت‌وگوی جدی با جریان صدر با هدف دستیابی به تفاهم و توافق درباره مدیریت مرحله آتی عراق تاکید کرد.

رهبران ائتلاف همچنین از حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق خواستند تا تصمیم خود درباره نامزد پست رئیس جمهوری عراق را اتخاذ کنند.

اخیرا رسانه‌های عراقی از تشکیل ائتلافی فراگیر با عنوان «اداره دولت» بین چارچوب هماهنگی شیعی، دو حزب کردها (اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان عراق)، ائتلاف السیاده و العزم (اهل سنت) و فراکسیون مسیحی «بابلیون» خبر دادند.

انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق مهر ماه گذشته برگزار شد اما اکنون و با گذشت یک سال از برگزاری این انتخابات در پی اختلافات میان احزاب هیچ دولتی تشکیل نشده و به همین دلیل این کشور وارد یک بحران سیاسی پیچیده شده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها