لبنان با توافق مرزبندی دریایی با رژیم صهیونیستی موافقت کرد

لبنان با توافق مرزبندی دریایی با رژیم صهیونیستی موافقت کرد
پنج‌شنبه 21 مهر 1401 - 21:27

رئیس جمهور لبنان خبر داد که پس از رایزنی با نخست وزیر و رئیس پارلمان این کشور، توافق مرزبندی دریایی با رژیم صهیونیستی را پذیرفته است.

العالم - لبنان

میشل عون رئیس جمهور لبنان شامگاه امروز پنجشنبه خبر داد که این کشور با نسخه نهایی توافق مرزبندی دریایی با فلسطین اشغالی موافقت کرده است.

پایگاه خبری النشره لبنان به نقل از عون گزارش داد، موافقت رئیس جمهور با توافق مرزبندی، پس از رایزنی با نخست وزیر و رئیس پارلمان صورت گرفته است؛ چرا که این توافق، با مطالبات لبنان همخوانی دارد و حافظ حقوق این کشور است.

عون با بیان اینکه مذاکرات مرزبندی، پایان مثبتی داشته است، ابراز امیدواری کرد که این توافق با تکمیل حفاری [در میدان گازی قانا]، سنگ‌بنایی برای خیزش اقتصادی لبنان باشد.

وی با تأکید بر اینکه لبنان با این توافق به هیچ عنوان وارد مسیر عادی‌سازی نشده است، گفت: لبنان حتی یک متر [از خاک خود] را به اسرائیل نداده است، بلکه همه حقوق خود را نیز گرفتیم».

رئیس جمهور لبنان خاطر نشان کرد: لبنان در موازات حفاری برای گاز و نفت، باید اشتباهاتی را تصحیح کند که اسرائیل از آن سوء استفاده کرد. ما میدان قانا را به صورت کامل به دست آوردیم.

عون با بیان اینکه لبنان به یک کشور نفتی بدل شده است، گفت: آنچه تا دیروز رؤیا بود، به خاطر پافشاری بر مواضع خود و همبستگی، امروز به واقعیت بدل شده است. شرکت توتال نیز باید حفاری را آغاز کند تا سالهایی را که نفت و گاز استخراج نکردیم، جبران کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید با «رایزنی برادرانه» مشکل منطقه مورد منازعه بین لبنان و صورت حل شود، خاطر نشان کرد: این دستاورد را به همه مردم لبنان و کسانی که در حصول توافق سهیم بودند، تقدیم می‌کنم.

در همین ارتباط، «الیاس بوصعب» معاون رئیس پارلمان لبنان و رئیس هیأت مذاکره کننده لبنانی با میانجی‌گر آمریکایی در ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی، روز گذشته گفت که توافق به دست آمده یک پیروزی برای لبنان است.

او گفت: مذاکرات انجام شده در نهایت دشواری بود و تیم لبنانی اهمیتی به تبلیغات و ارعاب رسانه‌ای نداد. ه این توافق یک پیروزی برای لبنان بود اما به معنای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیست.

معاون رئیس پارلمان لبنان، افزود: «منافع لبنان در حفظ امنیت و آرامش برای استخراج گاز است و بایدن تضمین داده است که توافق ترسیم مرز دریایی محترم شمرده شود. اما بزرگترین تضمین برای این توافق نیاز اقتصادی دو طرف و نیاز به ثبات و امنیت است».

به گزارش فارس، یائیر لاپید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در سخنانی مدعی شد که توافق با لبنان یک پیروزی برای این رژیم بود و خطر درگیری با حزب الله را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز که کشورش میانجی مذاکرات بود، اخیرا گفت: «امروز من خرسند هستم که توافق تاریخی را در خاورمیانه اعلام کنم.پس از ماه‌ها میانجی‌گری آمریکا، دولت‌های لبنان و اسرائیل به طور رسمی موافقت کردند که نزاع مرز دریایی خود را پایان داده و مرز دریایی دائمی میان آنها ایجاد شود».

دفتر ریاست‌جمهوری لبنان، سه‌شنبه هفته جاری با انتشار بیانیه‌ای در خصوص پیش‌نویس نهایی ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی به میانجیگری آمریکا گفت که نسخه رسمی، نهایی و اصلاح شده ارائه شده از سوی «آموس هوچشتاین» میانجیگر آمریکایی درباره توافق ترسیم مرزهای دریایی در جنوب را از «الیاس بوصعب» معاون رئیس‌ پارلمان دریافت کرده است و «نسخه نهایی این پیشنهاد، برای لبنان رضایت بخش است، خواسته‌های آن را برآورده و از حقوق آن در ثروت طبیعی محافظت می‌کند».

پربیننده ترین خبرها