وقتی قدرت مقاومت لبنان، رژیم صهیونیستی را درمی نوردد

وقتی قدرت مقاومت لبنان، رژیم صهیونیستی را درمی نوردد
پنج‌شنبه 21 مهر 1401 - 14:55

پس از موافقت کابینه رژیم صهیونیستی با طرح توافق ترسیم مرزهای دریایی با لبنان، روزنامه هاآرتس با تیتر «غلبه اراده حزب الله بر طرح توافق» اذعان کرد که این رژیم ترجیح داد این توافقنامه امضا شود چون هر گونه جنگ، پشیمانی بزرگ برای این رژیم به دنبال خواهد داشت.

العالم - نظرکده

مقامات فلسطینی معتقدند که همه می دانند که اگر مداخله حزب الله در طرح ترسیم مرزهای دریایی نبود مخصوصا پس از تهدید سید حسن نصرالله، این توافقنامه هرگز به امضا نمی رسید.

سید نصر الله در سخنرانی اخیر خود تأکید کرده بود که اگر دست لبنان از نفت و گاز کوتاه شود، هیچگونه استخراجی از کاریش صورت نخواهد گرفت.

مقامات فلسطینی خاطرنشان کرده اند که این معادله، به روند مذاکرات سرعت بخشید و باعث شد واسطه آمریکایی مداخله کرده و این مذاکرات را از حالت رکود خارج کند و در نهایت کار به توافق کشید.

آنها تصریح کرده اند که عوامل متعددی باعث این توافق شد از جمله اینکه حزب الله با قدرت در این روند مداخله کرد ضمن اینکه دولت لبنان هم انسجام و یکپارچگی خود را در این خصوص حفظ کرد. رئیس جمهور لبنان هم مواضع وطن پرستانه اتخاذ کرد. کاهش نفوذ آمریکا در منطقه را هم باید به این مجموعه افزود. شاید نیاز آمریکا به انرژی آن هم پس از طرح اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید – که باعث بحران بین ریاض و واشنگتن شد – علت این عقب نشینی بوده است.

آنها با اشاره به اهمیت تصمیم و تهدیدهای حزب الله در این پرونده، تصریح کردند که این امر به طور قطع در سرنوشت لبنان اثرگذار خواهد بود.

فعالان حرب کارگر انگلیس هم گفتند که لبنان در مقابل رژیم صهیونیستی حرف خود را بر کرسی نشاند و سیاستگذاران این رژیم به ویژه نهاد نظامی آن را به دلیل عقب نشینی های قابل ملاحظه نماینده آمریکا، در موقعیتی دشوار قرار داد.

آنها خاطرنشان کردند که پیروزی لبنان و حزب الله در طرح ترسیم مرزهای آبی با رژیم صهیونیستی نه تنها یک پیروزی اقتصادی بلکه پیروزی تاکتیکی و نظامی هم به شمار می رود.

در مقابل، سران نظامی رژیم صهیونیستی پیوسته از افزایش قدرت حزب الله در هراس دائم به سر می برند. آنها از آن بیم دارند که گروه های مقاومت فلسطینی در داخل و خارج با استناد به تجربه توافق مرزهای دریایی، بفهمند که می توان رژیم صهیونیستی را وادار به همکاری از موضع برابر کرد.

کارشناسان مسائل رژیم صهیونیستی هم ضمن تجلیل از مقاومت لبنان گفتند که این پیروزی مایه فخر و مباهات امت عربی و اسلامی است و الگویی برای مقاومت فلسطین است تا با تکیه بر تجربه مقاومت لبنان، حقوق غارت شده فلسطین را از رژیم صهیونیستی پس بگیرند.

آنها خاطرنشان کرده اند که حداقل حقوق فلسطین، مطالبه گاز از میدان گازی ساحل غزه است که این رژیم سالهاست آن را به یغما می برد. به گفته این کارشناسان، تحقیقات میدانی نشان داده است که برخی طرف های فلسطینی برای سرقت گاز با رژیم صهیونیستی اشغالگر همدست شده اند و خود از فواید و درآمدهای ان بهره مند می شوند بدون اینکه درآمدی عاید ملت فلسطین شود. تجربه لبنان، مقاومت فلسطین را هم بر آن خواهد داشت تا با توسل به سلاح و با تکیه بر الگوی مقاومت لبنان، این رژیم را در مورد بهره برداری از ثروت فلسطین در دریا و خشکی تحت فشار قرار دهند.

پربیننده ترین خبرها