زلال قرآن (1509)؛

منظور از اینکه گفته می شود سنت ها و قوانین و اسباب و علل حاکم در جهان بستر اصلی برای برخورداری مخلوقات از رحمت و نعمت های الهی هستند چیست؟

منظور از اینکه گفته می شود سنت ها و قوانین و اسباب و علل حاکم در جهان بستر اصلی برای برخورداری مخلوقات از رحمت و نعمت های الهی هستند چیست؟
جمعه 22 مهر 1401 - 16:18

العالم - زلال قرآن
بطور مثال از دقت در آیات زیر:
1– آِیه 64 سوره مبارکه غافر:
«اللَّـهُ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ قَرَارًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَصَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ ذَٰلِكُمُ اللَّـهُ رَبُّكُمْ فَتَبَارَكَ اللَّـهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ»
ترجمه: ((خداست آن که زمین را آرامگاه شما قرار داد و آسمان را (کاخی رفیع) برافراشت و شما را به نیکوترین صورتها بیافرید و از غذاهای لذیذ خوش به شما روزی داد، این خدا پروردگار شماست، زهی برتر و بزرگوار است خدای یکتا پروردگار عالمیان).
2– آیه 61 سوره مبارکه غافر:
« اللَّـهُ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا إِنَّ اللَّـهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَـٰكِنَّ أَكْثَرَالنَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ»
ترجمه: (خداست آن که شب تار را برای آسایش و استراحت شما قرارداده و روز را (برای کسب و کار شما به چراغ خورشید) روشن گردانید، که خدا را در حق مردمان فضل و احسان است و لیکن اکثر مردم شکر (نعمتش) به جا نمی‌آرند).
3– بخش دوم آیه 7 وآیه 8 سوره مبارکه حجرات:
«... وَلَـٰكِنَّ اللَّـهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ أُولَـٰئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ. فَضْلًا مِّنَ اللَّـهِ وَنِعْمَةً وَاللَّـهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ»
ترجمه: (... و بدانید رسول خدا در میان شماست، که اگر در بسیاری از امور رأی شما را پیروی کند خود به رنج و زحمت می‌افتید و لیکن خدا مقام ایمان را محبوب شما گردانید و در دلهاتان نیکو بیاراست و کفر و فسق و معصیت را زشت و منفور درنظرتان ساخت. اینان به حقیقت اهل صواب و هدایتند. این مقام بر آنان به فضل خدا و نعمت الهی حاصل گردید و خدا (به احوال بندگان) دانا و (به صلاح نظام عالم) آگاه است).
می توان نتیجه گرفت که سنت های الهی و قوانین حاکم بر نظام عالم و اسباب و علل موجود در آن همگی بستر اصلی برای برخورداری مخلوقات (و انسان) از رحمت و نعمت های الهی هستند و بدون آنها هیچ اتفاقی در عالم نمی افتد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها